Ny ordförande för Friskis&Svettis Riks

Kia Orback Pettersson valdes till ny ordförande för Friskis&Svettis riksorganisation på årsstämman den 15 mars. Hon kommer att leda en styrelse med ett tydligt uppdrag att fortsätta arbetet med att utveckla den lustfyllda och lättillgängliga träning av hög kvalitet som utmärker Friskis&Svettis.

Kia Orback Pettersson är ny ordförande för Friskis&Svettis riksorganisation. Hon valdes den 15 mars på föreningens årsstämma i Örebro och efterträder Anna Klingspor som slutar efter åtta framgångsrika år då Friskis&Svettis medlemsantal ökat med över 30 procent. Idag har Friskis&Svettis drygt 550 000 medlemmar.

– Kia Orback Pettersson är duktig på att kommunicera och har stor erfarenhet av ledarskap och styrelsearbete. Hon är drivande, ser människor och utstrålar den glädje och energi som Friskis&Svettis står för. Därför kommer hon att bli en utmärkt ordförande, säger Eva Johnsson, sammankallande för valberedningen.

Riksorganisationen består av 157 lokala Friskis&Svettis-föreningar. På den årliga stämman träffas ombud för föreningarna för att diskutera och fatta beslut om de kommande årens verksamhet. Uppdraget till styrelsen är att säkerställa att Friskis&Svettis värderingar lever och att det strategiska arbetet med att utveckla lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet fortsätter.

Kia Orback Pettersson är civilekonom och har tidigare arbetat inom detaljhandeln samt fastighets- och mediebranschen. Idag jobbar hon med styrelsearbete parallellt med konsultuppdrag med fokus på förändrings- och utvecklingsfrågor. Kia har varit motionär i Friskis&Svettis i 30 år. Sedan 2004 är hon både jympaledare och aktiv i Friskis&Svettis Sollentunas styrelse och valberedning.

– Att vara ordförande för riksorganisationen är ett hedrande, viktigt och roligt uppdrag. Vi inom Friskis&Svettis ska vara stolta över den träningskvalitet vi levererar men vi måste samtidigt våga tänka nytt. Det är viktigt att vi inte fastnar i ett ”så här har vi alltid gjort”-tänkande, säger Kia Orback Pettersson.

På årsstämman i Örebro valdes även Karin Wingstrand från Göteborg in i styrelsen. Hon har tidigare varit ledare för stora organisationer inom forskning och utveckling. Idag arbetar hon i styrelser och som rådgivare inom life science. Övriga ledamöter i styrelsen är Annika Ahlgren, Lotta Wikman Öman, Anders Berg, Isa Kjellsdotter och Jörgen Kleist.

Pressbild på Kia Orback Pettersson finns att ladda ner på http://www.teracom.se/Teracom_Group/press/Bildbank/Styrelse/ eftersom hon även är även styrelseordförande för Teracom Group.

För ytterligare information kontakta:

Peter Wigert generalsekreterare
E-post: peter@friskissvettis.se

Kia Orback Pettersson, ordförande Friskis&Svettis Riks
E-post: kia.orback@konceptverkstan.se

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar medlemmar 556 340 i 157 föreningar; 108 föreningar i Sverige och 41 i Norge samt i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 370 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla.   www.friskissvettis.se