Ny undersökning visar: Var tredje väljer bort träningen under sommaren

Sommaren är här och för många innebär det att träningen läggs på hyllan. En ny undersökning av Friskis&Svettis visar att var tredje svensk tränar mindre än vanligt – eller inte alls – under sommarsemestern. Här ger Emelie Kling, PT på Friskis&Svettis Stockholm, sina tips till dem som har svårt för att hålla igång träningen i sommar.

Den vanligaste anledningen att hoppa över träningen på sommaren – var femte svensk uppger detta – är för att man inte tycker om att träna när det är för varmt ute. Andra menar att det är tråkigt att träna när det är fint väder (17 procent) eller att sämre mat- och dryckesvanor under sommaren påverkar motivationen (16 procent).

-        För många är träningen en självklarhet i vardagen och då spelar det ingen roll om det är sommar eller vinter, semestertider eller intensiva arbetsveckor. Andra hittar inte glädjen i träning på sommaren och låter i stället kroppen vila under en välförtjänt semester, säger Peter Wigert, generalsekreterare för Friskis&Svettis.

Emelies sommartips när motivationen tryter:

-        Simma vid varje dopp! Utmana dig själv med några extra simtag varje gång du svalkar dig

-        Lek med barn! Kurragömma, kull, bollen på burken… Kul – och jobbigt.

-        Tillgång till strand? Tävla i längdhopp med barn eller vänner eller varför inte ta en springtur i den mjuka sanden.

-        Ro! Ta en tur i ekan och se till att ta ut roddtagen ordentligt – rygg, axlar och armar få sig en rejäl omgång.

-        Turista! Vare sig du är hemma eller på okänd ort: ge dig ut till fots och upptäck nya gator och gränder

-        Rutiner rutiner! Försök att sätta en enklare plan för din träning, exempelvis att du gör någon aktivitet varannan dag, direkt innan lunch eller varje gång grillen åker fram.

Undersökningen i korthet:

Hur ser dina träningsvanor vanligtvis ut under sommaren?
(bas: tränar minst en gång i månaden övriga året)
Stockholm Norra mellersta Sverige* Norra Sverige Södra mellersta Sverige* Skåne, Halland och Blekinge Hela Sverige
Jag tränar mer än vanligt 27% 25% 39% 26% 26% 28%
Jag tränar som vanligt 40% 52% 35% 44% 50% 45%
Jag tränar mindre än vanligt 32% 23% 24% 28% 22% 26%
Jag tränar inte alls under sommaren 2% 1% 2% 2% 2% 2%

Varför tränar du mindre eller inte alls på sommaren?
(bas: tränar mindre/inte alls under sommaren)
Jag tycker inte om att träna när det är för varmt ute 12% 12% 32% 25% 19% 19%
Jag tycker att det är tråkigt att träna inomhus när det är fint väder 19% 15% 8% 18% 19% 17%
Sämre mat och dryckesvanor under semestern påverkar min motivation att träna 17% 25% 13% 12% 13% 16%
Jag vill inte träna när jag har semester 16% 13% 4% 9% 9% 11%
Inget av ovanstående 36% 34% 43% 35% 39% 37%

* Norra mellersta Sverige inkluderar Uppsala län, Södermanlands län, Värmlands län, Örebro län, Västmanlands län, Dalarnas län. Södra mellersta Sverige inkluderar Östergötlands län, Jönköpings län, Kronobergs län, Kalmar län, Västra Götalands län, Gotlands län.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Friskis&Svettis under perioden 24 maj - 6 juni 2013 bland män och kvinnor i åldern 18-74 år i Sverige. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön och ålder.

För mer information, kontakta:

Peter Wigert, generalsekreterare Friskis&Svettis

peter@friskissvettis.se 0739-403580