Peter Wigert ny generalsekreterare för Friskis&Svettis

Peter Wigert har utsetts till ny generalsekreterare för den ideella idrottsrörelsen Friskis&Svettis. Peter Wigert, som är 41 år, kommer närmast från jobbet som ekonomidirektör på Telgekoncernen. Han är sedan ett par år tillbaka jympaledare inom Friskis&Svettis Lidingöförening.

-   Det var ett enormt intresse av att bli ny generalsekretare för Friskis&Svettis. Efter genomgång av de 241 ansökningarna och en tuff urvalsprocess är jag mycket glad över att vi fann Peter. Han har ett inspirerande ledarskap, en stor drivkraft och ett genuint engagemang i rörelsen, säger Anna Klingspor, ordförande för Friskis&Svettis Riks.

Peter Wigert är utbildad civilekonom från Handelshögskolan och har arbetat bland annat inom Telgekoncernen och på Statoil. Han har idrottat mycket sedan ungdomen och tävlade i badminton.

-   Friskis&Svettis är en härlig och starkt värderingsdriven organisation som gör stor nytta för väldigt många människor i alla åldrar och grupper. När jag hade gått grundutbildningen inom Friskis&Svettis så kände jag att jag hittat helt rätt. Jag är stolt och mycket glad över förtroendet att få leda organisationen in i framtiden, säger Peter Wigert.

Friskis&Svettis har 538 000 medlemmar i 159 föreningar i Sverige och åtta andra länder. Totalt har Friskis&Svettis mer än 16 000 ideella funktionärer. Peter Wigert presenterades för föreningarna vid Friskis&Svettis årsstämma i Göteborg den 17-18 mars.

Peter Wigert tillträder tjänsten efter sommaren. Tidigare generalsekreteraren Anna Iwarsson slutar på Friskis&Svettis i maj, då hon valt att gå vidare efter tolv år inom rörelsen.

kontakt
Anna Klingspor, ordförande Friskis&Svettis Riks, 070 972 36 46
Peter Wigert, 076 199 27 00

pressrum
friskissvettis.se

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar 506 091 medlemmar i 112 föreningar i Sverige, 28 146 medlemmar i 39 föreningar i Norge, samt 4 633 medlemmar i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 370 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

Peter Wigert har utsetts till ny generalsekreterare för den ideella idrottsrörelsen Friskis&Svettis. Peter tillträder efter sommaren.

Anna Klingspor, ordförande Friskis&Svettis Riks
Peter Wiegert