Rörelseinspiration för barn och lekfulla vuxna

Mini Röris 5 gör det både roligt och enkelt att röra på sig. Friskis&Svettis rörelseprogram Röris och Mini-Röris har sedan starten 2003 nått hundratusentals barn och vuxna som hemma och i skolan tillsammans fått uppleva rörelseglädje. Nya Mini-Röris har både djungeltema och yogaövningar för barn.

– Om man som barn får uppleva rörelseglädje ökar chansen att man är fysiskt aktivt som vuxen. Därför tog vi 2003 fram rörelseprogrammet Röris för barn i låg- och mellanstadiet. Tre år senare kom Mini-Röris som riktar sig till barn i åldern två till sex år. Nu släpper vi Mini-Röris 5, berättar Nina Forsberg, utvecklingsansvarig på Friskis&Svettis.

Mini-Röris är ett lekfullt rörelseprogram för barn i förskoleåldern med övningar som bygger på Friskis&Svettis familjejympa. Inga träningskläder behövs och det fungerar lika bra i förskolan som hemma och lika bra ute som inne. Temat i Mini-Röris 5 är tillsammans och vi rör oss i djungeln. Grundpasset är uppdelat i fem delar: start, på golvet, uppe, varva ner och vila. Delarna kan användas var för sig eller tillsammans.

– Förutom grundpasset innehåller Mini Röris 5 ett yogapass och ett ”hör och gör”-pass, en lekfull utmaning för både hörselsinnet och uppmärksamheten, säger Nina Forsberg.

Den 18 september kommer Friskis&Svettis att arrangera ett Mega Mini-Röris-event. Då bjuds de yngsta på en rörelsefest som arrangeras Friskis&Svettis-föreningar runt om i Sverige.

I Friskis&Svettis undersökning Träningsbarometern* som genomförs av YouGov svarar 80 procent att de tycker att barn rör sig för lite. Många vill se att såväl vuxna (60 procent) som skolan (44 procent) tar större ansvar för att barn rör sig mer. Sedan 2003 har Friskis&Svettis utbildat över 25 000 lärare och fritidspedagoger i Röris. Det innebär att hundratusentals barn har fått uppleva rörelseglädje både hemma och i förskolan och skolan tack vare Röris och Mini-Röris.

Mini-Röris 5 kostar 239 kronor och kan köpas i butiken på www.friskissvettis.se eller i samband med att någon av de 108 Friskis&Svettis-föreningarna i Sverige arrangerar inspirationsdagar.

*Träningsbarometern är genomförd av marknadsundersökningsföretagen YouGov på uppdrag av Friskis&Svettis. Under perioden har 19-24 mars 2015 har sammanlagt 1001 intervjuer genomförts med män och kvinnor i ålder 18-74 år i Sverige.

Vad anser du bör göras för att få barnen att röra på sig mer?

Föräldrarna bör engagera sig mer i sina barns rörelsevanor 60 %
Fler idrottstimmar i läroplanen 48 %
Skolan bör prioritera frågan högre 44 %
Skolgårdarna måste inspirera mer till rörelse 40 %