Röris goes Finland

2010-09-14 Röris goes Finland Röris erbjuder barn och vuxna möjligheten till lekfull träning i klassrummet. Över 100 lärare i Åbo och Vasa utbildas i dagarna till Röris-inspiratörer. På beställningen av den finska hälsomyndigheten sprids nu Röris till Finland.

- Jag ser fram emot att möta de finlandssvenska pedagogerna. Naturligtvis är det superhäftigt att veta att Röris nu sprids vidare till Finland, säger Nina Forsberg utvecklingsansvarig för Friskis&Svettis Röris.

Över 25 000 lärare och fritidspedagoger är Röris-inspiratörer i Sverige och Norge och över en halv miljon barn har någon gång kört Röris i skolan. Allt fler skolor och kommuner efterfrågar Röris som ett enkelt sätt att stimulera barn till rörelse i skolan.

- Vi ser det som vår uppgift att på alla sätt bidra till en bra skolmiljö för barnen. Här har Röris en viktig uppgift att fylla eftersom vi också har sett i utvärderingarna att lärarna blir piggare hela skoldagen, säger Anna Iwarsson generalsekreterare Friskis&Svettis.

Barn får spring i benen och behöver få utlopp för sin energi. Eller så behöver de piggas upp. I båda fallen jobbar barnen bättre och mer koncentrerat efter ett Röris-pass.

Fakta Röris:

- Röris erbjuder barn och vuxna möjligheten till lekfull träning.
- Röris består av en CD-skiva och affisch.
- Lärare, fritidspedagoger och annan personal på skolorna genomgår en utbildning hos Friskis&Svettis för att få leda Röris på sin skola. Det finns således ett utbildningskrav för att få leda Röris.
- Bakom succén ligger 80 Friskis&Svettis föreningars engagemang och insatser i form av utbildningar och att berätta om Röris.
- Både barn och vuxna gillar verkligen Röris. Det syns tydligt i de utvärderingar föreningarna genomfört under åren. - Läs mer här: http://blogg.friskissvettis.se

Kontakt Generalsekreterare Anna Iwarsson telefon 0704 65 00 59, e-post anna@friskissvettis.se Utvecklingsansvarig Nina Forsberg telefon 0704 65 00 56, e-post nina@friskissvettis.se

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar en halv miljon medlemmar i 112 föreningar i Sverige och 39 i Norge, samt i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 15 000 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. Läs mer på www.friskissvettis.se