Skolgårdsdebatt i Almedalen

Upp till en femtedel av skoldagen består av rast. Trots det finns det skolor som saknar en bra skolgård som inspirerar till rörelse och fysisk aktivitet. Roliga skolgårdar och rörliga raster är en viktig folkhälsofråga. Därför arrangerar Friskis&Svettis ett seminarium i Almedalen om skolgårdar och raster.

Friskis&Svettis genomförde under våren en undersökning bland Sveriges rektorer som visade att eleverna rör sig för lite under skoldagen. Undersökningen visade också att skolgården och vuxna som inspirerar till fysisk aktivitet har stor betydelse för hur mycket barnen rör på sig.

– Att skoleleverna rör sig för lite oroar oss inom Friskis&Svettis och det borde även oroa beslutsfattare på olika nivåer. Inom Friskis&Svettis utmanar vi ständigt oss själva för att inspirera till mer rörelse och för sprida kunskap om hur viktigt det är med fysisk aktivitet, säger Peter Wigert, generalsekreterare för Friskis&Svettis.

På seminariet Ingen rast, ingen ro! Vem ansvarar för skolgården och raster med rörelseglädje och fysisk aktivitet den 30 juni klockan 13.30 på Almedalens hotell medverkar forskare, skolpersonal och politiker, bland andra Fredrika Mårtensson skolgårdsexpert från SLU Alnarp och Bertil Östberg från utbildningsdepartementet. Och det saknas inte uppgifter för politiker som vill skapa förutsättningar för mer rörelse i skolan. Ett exempel är läroplanen, där det visserligen står att skoldagen ska innehålla daglig fysisk aktivitet men inget om hur mycket eller vad.

2012 startade Friskis&Svettis satsningen Alla barnen. Ett av syftena med satsningen är att påverka samhällsdebatten så att beslutsfattare främjar barns rörelse i vardagen.

– Att Friskis&Svettis deltar i samhällsdebatten är självklart. Vi vill att så många som möjligt ska vara fysiskt aktiva och få möjlighet att uppleva rörelseglädje. Våra hundratals föreningar och våra tusentals funktionärer lägger dagligen ner ett stort engagemang för att inspirera till mer rörelse. Men vi vill göra mer än så. Vi vill påverka beslutsfattare så att de skapar bättre förutsättningar för rörelse och fysisk aktivitet, säger Peter Wigert.

Läs mer om Alla Barnen på www.friskissvettis.se/alla-barnen

För ytterligare information:

Peter Wigert, generalsekreterare Friskis&Svettis
E-post: peter@friskissvettis.se

Lars Pyk, PR-ansvarig Friskis&Svettis
E-post: lars@friskissvettis.se

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål, ett leende. Idag tränar 529 579 medlemmar i 108 föreningar i Sverige, 22 228 medlemmar i 41 föreningar i Norge, samt 4 533 medlemmar i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

Att skoleleverna rör sig för lite oroar oss inom Friskis&Svettis och det borde även oroa beslutsfattare på olika nivåer. Inom Friskis&Svettis utmanar vi ständigt oss själva för att inspirera till mer rörelse och för att sprida kunskap om hur viktigt det är med fysisk aktivitet.
Peter Wigert, generalsekreterare
Att Friskis&Svettis deltar i samhällsdebatten är självklart. Vi vill att så många som möjligt ska vara fysiskt aktiva och få möjlighet att uppleva rörelseglädje. Våra hundratals föreningar och våra tusentals funktionärer lägger dagligen ner ett stort engagemang för att inspirera till mer rörelse. Men vi vill göra mer än så. Vi vill påverka beslutsfattare så att de skapar bättre förutsättningar för rörelse och fysisk aktivitet.
Peter Wigert, generalsekreterare