Svenskarna ökar träningsdosen under 2014

Svenska folket tränar allt mer och många har som mål att öka träningsdosen ytterligare under 2014. De vanligaste drivkrafterna är att få bättre kondition och att bli starkare, men många vill också få bättre balans och bli rörligare. Allt enligt en ny undersökning från Friskis&Svettis.

En ny undersökning som Friskis&Svettis har låtit genomföra visar att vi tränar allt mer. En majoritet av svenskarna har i genomsnitt tränat minst en gång i veckan under 2013 och 37 procent tränar minst två gånger i veckan. Undersökningen visar även att 31 procent har som mål att träna ännu mer under 2014.

- Vi har själva märkt att många av våra medlemmar tränar allt oftare, säger Peter Wigert, generalsekreterare på Friskis&Svettis. Januari brukar vara den månad på året då det är allra populärast att träna,men vi upplever att fler idag är trogna sin träning året om jämfört med tidigare.

När det gäller svenskarnas träningsmål för 2014 är det många som vill få bättre kondition och nästan lika många vill bli starkare. Samtidigt är det få svenskar som har som ambition att variera sin träning och att testa nya träningsformer.

- Det gäller att hitta en balans i träningen om man tränar mycket. Kroppen mår bra av att man varierar mellan olika träningsformer och olika intensitet, dessutom upplever de som testar nytt en nytändning i sin träning säger Peter Wigert.

Ur undersökningen
Ungefär hur ofta har du tränat i genomsnitt under 2013?
4 gånger eller fler i veckan                              9%
2-3 gånger i veckan                                       28%
1 gång i veckan                                             17%
Några gånger per månad                              11%
Någon gång per månad                                  7%
Några gånger per år                                       7%
Mer sällan/aldrig                                            20%
Vad har du för mål/ambitioner med din träning för 2014?
Få bättre kondition                                        55%
Bli starkare                                                    48%
Få bättre balans och rörlighet                       32%
Träna oftare                                                   31%
Ett visst mätbart mål                                      14%
Träna mer varierat                                         10%
Testa nya träningsformer                                8%
Annat                                                               8%
Inget                                                                 7%
Planerar inte att träna under 2014                 11%

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13 - 15 december 2013 har sammanlagt 1506 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

Peter Wigert, generalsekreterare Friskis&Svettis
peter@friskissvettis.se

friskissvettis.se

Idag tränar 552 082 medlemmar i 161 föreningar; 111 föreningar i Sverige, 42 föreningar i Norge, samt i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen.
Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

Vi har själva märkt att många av våra medlemmar tränar allt oftare. Januari brukar vara den månad på året då det är allra populärast att träna, men vi upplever att fler idag är trogna sin träning året om jämfört med tidigare.
Peter Wigert
Det gäller att hitta en balans i träningen om man tränar mycket. Kroppen mår bra av att man varierar mellan olika träningsformer och olika intensitet, dessutom upplever de som testar nytt en nytändning i sin träning.
Peter Wigert