Svenskarna tränar mer

Semestertiden lider mot sitt slut och många svenskar börjar se över sina träningsvanor inför hösten. En ny undersökning visar att svenskarna har ökat sin träningsdos generellt: nästan varannan svensk i åldern 18-74 år tränar ett par gånger i veckan. En majoritet av svenskarna i åldern 65-74 år tränar minst en gång i veckan. Samtidigt är det 27 procent av svenskarna som aldrig tränar.

Sammanlagt 1817 svenskar har svarat på undersökningen kring deras träningsvanor som Friskis&Svettis låtit genomföra. Resultaten visar att 35 procent av svenskarna tränar mer än vad de gjorde vid motsvarande tidpunkt förra året. 40 procent tränar lika mycket - och 24 procent har minskat träningsdosen.

-       Undersökningen bekräftar den trend som vi själva ser i vår besöksstatistik, att antal träningstillfällen ökar, säger Peter Wigert, generalsekreterare Friskis&Svettis.

Av Friskis&Svettis undersökning framkommer också att nästan sex av tio svenskar tränar minst en gång i veckan, tre av tio tränar minst två gånger i veckan och elva procent tränar så mycket som fyra gånger i veckan eller mer. 27 procent av svenskarna däremot, tränar inte alls.

-       Att en så stor grupp fortfarande inte tränar är bekymmersamt då vi vet vilka positiva hälsoeffekter som regelbunden träning ger. Vi arbetar vidare med att inspirera fler svenskar att hitta glädjen i att röra på sig, säger Peter Wigert.

Män och kvinnor tränar nästan lika mycket, medan de yngre tränar mer än de äldre. Extra spännande är att 52 procent av svenskarna i åldern 65-74 procent tränar minst en gång i veckan och elva procent i denna åldersgrupp tränar fyra gånger i veckan eller mer. Äldre vill vara friska äldre.

De vanligaste träningsformerna är löpning, styrketräning och cykling. Bland kvinnor är det även vanligt med gruppträning inomhus.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under 24 maj - 6 juni 2013 av marknadsundersökningsföretaget YouGov. 1280 intervjuer har genomförts med kvinnor och män i åldern 18-74 år, ett representativt urval sett till kön, ålder och region.

Peter Wigert, Generalsekreterare Friskis&Svettis
peter@friskissvettis.se

Pressrum: friskissvettis.se

Idag tränar 552 082 medlemmar i 162 föreningar; 112 föreningar i Sverige, 42 föreningar i Norge, samt i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen. Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

Undersökningen bekräftar den trend som vi själva ser i vår besöksstatistik, att antal träningstillfällen ökar.
Peter Wigert
Att en så stor grupp fortfarande inte tränar är bekymmersamt då vi vet vilka positiva hälsoeffekter som regelbunden träning ger. Vi arbetar vidare med att inspirera fler svenskar att hitta glädjen i att röra på sig.
Peter Wigert