Träningsnyheter 2016

Idrottsinriktad och hållbar träning kan sammanfatta träningstrenderna och Friskis&Svettis nyheter 2016. Cyklistpasset Giro 4, Cirkelfys för löpare, danspasset EDM och yogapasset Mind är några av nyheterna.

-       Vi ser en tydlig trend i att de som tränar hos oss tränar mer och fler olika inriktningar. Man vill fördjupa sitt träningsintresse, utmana sin fysiska kapacitet och kanske delta i lopp, säger Tina Uppfeldt, ansvarig Friskis&Svettis träningsutveckling

För att möta trenden lanseras ett träningspass för cyklister Giro 4, framtaget tillsammans med elitcyklisten och tränaren Mattias Reck och försäsongspasset Cirkelfys för löpare. För den som vill utmana sin kapacitet och träna högintensivt lanseras HIT 35 Team och en variant inom Indoor Walking - crosstrainer i grupp - Norska intervaller.

EDM är danspasset som bjuder på en explosion av electronic dance music och energitoppar. Friskis&Svettis original jympan flirtar med utvalda årtionden i passet Replay 78-98, fyllt med retromusik.

Musiken får ta väldigt stor plats i vår träning generellt och nu har vi skapat två specialpass där musik och känsla står i centrum. Danspasset EDM är vårt rakaste och mest fysiska koreograferade pass där vi vill bjuda på klubbkänsla på träningsgolvet. I jympapasset får du träna till favoritlåtarna från 1978-1998 med träningskvalitet av i dag, säger Tina Uppfeldt.

Flera nyheter inom yogan är Mind, meditativ yoga med inspiration från mindfulness. Indoor walking-passet Flow med skönt flyt och spinningpasset Spurt för konditionsvariation.

Nyheterna i korthet

EDM
Ett svettigt danspass och en härlig träningsfest

Replay 78-98
En jympahyllning till musiken

Cirkelfys för löpare
Försäsongs- och kompletteringträning för löpare

HIT 35
Högintensiv träning med teamkänsla för dig som vill maxa

Mind
Lugn, meditativ yoga med inspiration från mindfulness

Giro 4
Försäsongspass i fyra delar för cyklister

Spurt
Det bästa från spinningens distans- och intervallpass

Norska intervaller (Indoor walking)
En träningsutmaning på crosstrainer i grupp, Indoor walking, utöver det vanliga

Flow (Indoor walking)
Ett distanspass
på crosstrainer i grupp, Indoor walking, med flyt och fokus

Tina Uppfeldt, ansvarig Friskis&Svettis träningsutveckling, 08 545 517 45  tina.uppfeldt@riks.friskissvettis.se

Idag tränar 552 082 medlemmar i 161 föreningar; 111 föreningar i Sverige, 42 föreningar i Norge, samt i föreningar i Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Luxemburg, Paris, London och Aberdeen.
Tack vare 16 736 engagerade funktionärer erbjuder Friskis&Svettis lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. www.friskissvettis.se

- Vi ser en tydlig trend i att de som tränar hos oss tränar mer och fler olika inriktningar. Man vill fördjupa sitt träningsintresse, utmana sin fysiska kapacitet och kanske delta i lopp.
Tina Uppfeldt, ansvarig Friskis&Svettis träningsutveckling
– Musiken får ta väldigt stor plats i vår träning generellt och nu har vi skapat två specialpass där musik och känsla står i centrum. Danspasset EDM är vårt rakaste och mest fysiska koreograferade pass där vi vill bjuda på klubbkänsla på träningsgolvet. I jympapasset får du träna till favoritlåtarna från 1978-1998 med träningskvalitet av i dag.
Tina Uppfeldt, ansvarig Friskis&Svettis träningsutveckling