Apotea och FRISQ-samarbete godkänt

eHälsomyndigheten har godkänt Apoteas och FRISQs samarbete kring receptförmedling. Apotea, Sveriges ledande nätapotek, kan därmed erbjuda sina apotekstjänster via FRISQs digitala plattform för hälsotjänster. Lansering sker i januari 2017.

”Vi är mycket glada över att samarbeta med Apotea. Vi tror på att skapa och samla smarta hälsotjänster för individen så att man lättare kan ta hand om sin hälsa, vilket är särskilt värdefullt för kroniker som behöver god tillgång till receptbelagda läkemedel,” säger Martin Irding, VD på FRISQ. Genom att nu samarbeta med Sveriges ledande nätapotek kommer vi att kunna erbjuda ett ännu större värde för våra användare.”

”FRISQ är en spännande innovatör inom svensk e-Hälsa”, säger Pär Svärdson, grundare och VD på Apotea. ”Vi drog igång Apotea för att vi ville göra något nytt inom apotekssektorn, något som inte var gjort tidigare. Det matchar väldigt bra med vad FRISQ tänker göra inom e-Hälsa. Det ska bli kul att se hur vårt samarbete kan driva på utvecklingen.”

Inom kort lanserar FRISQ i samarbete med Reumatikerförbundet en specialbyggd applikation riktad till landets reumatiker. Tanken är att appen ska bli ett stöd i vardagen för alla med reumatism och ett fönster mellan Reumatikerförbundet och deras medlemmar. Även i denna app kommer användaren att kunna beställa apoteksprodukter via Apotea, samt få särskilda specialerbjudanden från Apotea.

Martin Irding, VD FRISQ, tel 08-120 131 20, mail: martin.irding@frisq.se

Pär Svärdson, VD Apotea.se, tel 070-4974237, mail: par@apotea.se

Denna information är sådan information som FRISQ Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 december 2016 kl. 08:30 CET.

Våra pressmeddelanden finns tillgängliga på www.frisqholding.se

Om FRISQ

FRISQ utvecklar digitala tjänster för att underlätta läkemedelsbeställning och förbättra informations- och kommunikationsflödet mellan privatpersoner, apotek, vård och omsorg. Vårt mål är att utveckla innovativa verktyg och förbättra tillgången till hälso- och sjukvårdsinformation så att individer kan ta kontroll över sin egen hälsa.

Om apotea.se

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. Apotea.se har det största sortimentet, över 12 000 receptfria varor och 5 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt HUI. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Apotea.se var först med att få Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek på nätet 2011. Sedan dess har försäljningen ökat från ca 11 Mkr till prognostiserat närmare en miljard 2016. Apotea.se har drygt 250 anställda, varav 35 st på kontoret i Stockholm och 215 st i logistiken i Morgongåva. För mer information se: apotea.se.