FRISQ lanserar appen Reumatiker tillsammans med Reumatikerförbundet

FRISQ lanserar nu sin första applikation tillsammans med en patientorganisation. Appen heter kort och gott Reumatiker och är riktad till personer med reumatiska sjukdomar och deras anhöriga. Appen är utvecklad åt och i samarbete med Reumatikerförbundet, Sveriges största patientförening, och erbjuder bland annat läkemedelsbeställning, direktrapportering av hälsovärden till vården och viktig information från förbundet. Genom appen kan FRISQ nå ut till Sveriges över en miljon reumatiker med tjänster som är särskilt värdefulla för dem.

Om appen Reumatiker:

Appen Reumatiker är till för att hjälpa landets alla reumatiker att ta kontroll över sin hälsa genom att samla funktioner och information som är särskilt värdefull för reumatiker på ett och samma ställe. Den är även hjälpsam för anhöriga till någon med en reumatisk diagnos. Appen är gratis och kan laddas ner på App Store eller Google Play för iPhone respektive Android för både mobiler och surfplattor.

I appen samlas flera värdefulla funktioner, t ex kan du:

• Ta del av senaste nyheter och information om reumatism från Reumatikerförbundet
  • Se dina och anhörigas läkemedelsrecept, inklusive recepthistorik
  • Beställa dina och anhörigas läkemedel från etablerade apoteksaktörer – med gratis hemleverans!
  • Se din medicinska journal, i samarbete med 1177 Vårdguiden
  • Rapportera in dina hälsovärden till din reumatikerläkare via PER

”FRISQs mål att att hjälpa individer att ta kontroll över sin hälsa. Att göra den här lanseringen tillsammans med Sveriges största patientorganisation känns därför extra kul. Genom appen når vi en bred grupp individer som har särskilt stort värde av våra tjänster. Det blir dessutom en bra plattform för oss att utveckla fler, spännande funktioner i framtiden. Att en del av intäkterna från appen går till forskning för att lösa reumatismens gåta, gör att det känns ännu mer givande”, säger VD Martin Irding.

Hans Håkansson, förbundsordförande Reumatikerförbundet kommenterar lanseringen: ”Det var viktigt för oss att samla hälsotjänster som underlättar livet för personer med reumatisk sjukdom på en plats, i en app. I vår framtidsanalys används digitala e-hälsotjänster i sjukvården. I takt med att digitaliseringen i samhället ökar kommer denna patientgrupp att vara den första att välkomna de moderna inslagen i sjukvården”.

Martin Irding, tel: 08-120 131 21, mail: martin.irding@frisq.se

Denna information är sådan information som FRISQ Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 mars 2017 kl. 08:00 CET.

FRISQ utvecklar digitala tjänster för att underlätta läkemedelsbeställning och förbättra informations- och kommunikationsflödet mellan privatpersoner, apotek, vård och omsorg. FRISQs mål är att utveckla innovativa verktyg och förbättra tillgången till hälso- och sjukvårdsinformation så att individer kan ta kontroll över sin egen hälsa. Appen Reumatiker är utvecklad av FRISQ och byggd på FRISQs plattform.

Frisq grundades 2009 och tillhör koncernen Frisq Holding AB. Frisq Holding är sedan oktober 2016 listat på NASDAQ First North under kortnamnet ”FRISQ”. Certified Adviser är Remium Nordic AB (www.remium.com, tel 08-454 32 00). För mer information, se www.frisqholding.se .

Om Reumatikerförbundet:

Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med cirka 50 000 medlemmar. Förbundet företräder över en miljon personer i Sverige som har en reumatisk sjukdom, eller någon annan sjukdom i rörelseorganen. Sedan 1945 har de arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Genom Reumatikerförbundets forskningsfond stödjer de forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste fem åren har vi delat ut över 100 miljoner kronor till forskning.