Nytt i frysdisken från Frödinge - Mintchokladtårta med krisp ger mersmak

I dagarna kommer en oemotståndlig mintchokladtårta från Frödinge. Två saftiga hasselnötsbottnar med chokladsmak och en mintfyllning emellan, toppad med en spegel av blank mörk kakaoglasyr.
– Äntligen är mintchokladen tillbaka. En bit av vår nya mintchokladtårta, tinad från frysen på några minuter, och man är räddad oavsett om man får oväntat besök eller vill unna sig själv något framför favoritshowen på teve, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri.

Mintchokladen gör stark comeback. Det har gått två decennier sedan mintchokladen gjorde segertåg världen över som del i desserter, bakverk och glassar. Nu kommer den tillbaka på bred front, men i ny tappning. Frödinge Mintchokladtårta är en smakrik chokladtårta med väl avvägd mintsmak och en ton av rostade hasselnötter.
– Frödinge Mintchokladtårta innehåller 400 gram ren njutning. Den har lagom mycket mintsmak till chokladen, och just det rätta krispet. Den är god som den är, men om man vill variera sig kan jag rekommendera en bit mintchokladtårta serverad med inkokta päron, eller hallon som också har fin syra, säger Bengt Flink på Frödinge Mejeri.

Från ostkakor till tårtor
Frödinge förknippas med ostkaka för de allra flesta, men Frödinge Mejeri är även marknadsledare på frysta tårtor med över fyra miljoner sålda tårtor per år bara i Sverige. Och tårtor är någonting vi gillar. Vi köper gärna gräddtårtor när vi ska fira och andra tårtor när vi ska bjuda gäster eller njuta lite för oss själva.
Tårtor och desserter går hem i alla läger. En undersökning Frödinge låtit göra via undersökningsföretaget Norstat är prinsesstårtan den tårta männen äter om de får välja. Män är rent allmänt större gottegrisar än kvinnorna då de unnar sig själva dessert hela två gånger i veckan, mot kvinnornas en gång. Och det får gärna vara en bit av en tårta direkt från frysen.
– Tårtor har vi gillat i alla tider, men smakerna varierar. Choklad har varit populärt länge, nu kommer örter som mint. En mintchokladtårta från innersta Småland känns därför helt rätt, säger Bengt Flink på Frödinge Mejeri.

Frödinge Mintchokladtårta är fri från gluten och har reducerat laktosinnehåll. En tårta väger 400 gram, kostar cirka 38 kronor och finns i butiker i hela landet.

För digital bild och pressmeddelande, gå in på www.frodinge.se/press

För mer information kontakta gärna:
Bengt Flink, marknadschef Frödinge Mejeri, tfn 0492-198 00, 0709-75 80 91, bengt.flink@frodinge.se
Elias Notini, Vår pr-byrå, tfn 08-660 02 09, 073-253 45 75, elias.notini@varprbyra.se