De ungas drömjobb: Trygghet, hög lön – och låga motkrav

Hundratusentals unga möter snart arbetslivet för första gången. Unga som, enligt en ny undersökning, hoppas på trygghet, höga löner och låga motkrav.

”En ungdomsgeneration som matats med budskap om hur man optimerar livet ska nu börja jobba. Frågan är om deras förväntningar är realistiska”, säger Futurions vd, Ann-Therése Enarsson.

Hundratusentals studenter har nu tagit studenten och en, förhoppningsvis, ljus framtid väntar. I tankesmedjan Futurions nya rapport ”Generation genväg” kartläggs den grupp unga som följer på, eller tangerar, Generation Z. Unga som är i gymnasieålder, eller ännu yngre.

De har växt upp i en tid som präglats av såväl krig, kriminalitet som klimatförändringar. Dessutom har de upplevt en pandemi och stor ekonomisk osäkerhet. De är också starkt påverkade av digitaliseringen.

Rapporten innehåller en undersökning genomförd av analysföretaget Ungdomsbarometern. I undersökningen framgår vilka drivkrafter och värderingar dagens unga mellan 15 och 24 har.

– Rapporten förstärker bilden av unga som mer konservativa än tidigare generationer och tjejernas värderingar närmar sig nu killarnas. Vi ser också att de värdesätter god ekonomi, något som brukar följa en ekonomisk kris, säger Ann-Therése Enarsson.

Hög lön viktigare

Undersökningen visar vad de unga skattar högst i arbetslivet. I topp återfinns att få arbeta med något man verkligen intresseras av, före balans mellan jobb och fritid. Den största förändringen över tid, är att hög lön tagit ett skutt upp på listan. Det finns bland de unga en generell tendens kring mer materialistiska värderingar, även i frågor som inte rör arbetslivet. Samtidigt efterfrågas balans – på frågan om vilka arbetsvillkor de unga föredrar, har ”mycket fritid och låga krav” blivit mer populär över tid.

– Att vilja ha låga krav från chefen men ändå hög lön är paradoxalt. Har vi att göra med en ungdomsgeneration med orealistiska förväntningar? Eller har de hittat en genväg som tidigare generationer inte sett? Risken är att det blir ett tufft möte med verkligheten, säger Ann-Therese Enarsson.

Risk för generationskrock

Trygg anställning visar sig också vara mer eftertraktat än vad det varit historiskt. När unga tillfrågades 2002, svarade 7 av 10 att de valde trygganställning före frilans eller projekt-anställning. När unga får frågan 2023, är det fler än 8 av 10 som föredrar tryggheten.

– Vi ser flera utmaningar i mötet mellan arbetsmarknaden och Generation Genväg. När det gäller de fackliga organisationerna finns det stora möjligheter om man lyckas lyfta fram de goda villkoren, men det kräver också att man lyckas förmedla vikten av gemensamma lösningar till en individualistisk generation. När det gäller arbetsgivarna, behöver de förstå och möta de här behoven för att kunna lyckas med sin kompetensförsörjning Om vi inte hittar ett sätt att förhålla oss till ungdomsgenerationen riskerar vi att se en mer påtaglig generationskrock än på länge, säger Ann-Therése Enarsson.

Om undersökningen: Digitala intervjuer har gjorts av Ungdomsbarometern den 5 oktober–23 november 2023. 15 008 intervjuer har genomförts.

Futurion är tjänstemännens tankesmedja för framtidens arbetsliv och ägs av ett flertal fackförbund inom tjänstemannarörelsen.

Taggar:

Citat