Futurion bjuder in till samtal om spel och arbetsliv på gamingcentret Inferno Online

Vilka färdigheter och kompetenser får den som spelar spel? Hur kan skola, arbetsgivare och spelare själva bli bättre på att förstå och ta tillvara de färdigheter som spelande ger? Kan spelande bli en väg in i arbetslivet? Det är några av nyckelfrågorna när Futurion i samarbete med Sverok bjuder in till samtal med arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Spel och spelande i olika former växer så det knakar. E-sporten lockar snart fler unga än traditionell idrott, och ”gamer” är det ord som flest svenska pojkar associerar sig med. Samtidigt ser vuxenvärlden fortfarande spelande som någonting problematiskt och något som behöver begränsas, snarare än stimuleras.
- Vi tycker att både skola och arbetsgivare borde se potentialen i de kompetenser spelen ger, säger Ann-Therese Enarsson, vd Futurion. Rätt utnyttjat kan spelandet vara ett starkt komplement till skolans utbildning.

Vilka färdigheter och kompetenser får den som spelar spel? För att inspirera både spelare och arbetsgivare till att tänka nytt och se spelandet som en väg in i arbetslivet, har Futurion tillsammans med Sverok tagit fram en enkel guide som beskriver vilka typer av färdigheter olika populära spel ger.
- Vi vill med vår guide få arbetsgivare att få upp ögonen för detta, säger Ann-Therese Enarsson. Om fler arbetsgivare har med World of Warcraft i sina platsannonser har vi kommit en bra bit på väg.

Gamingguiden presenteras i samband med ett samtal på Inferno Online i Stockholm, ett av världens största gaming center. I samtalet medverkar Ann-Therese Enarsson, Alexander Hallberg, ordförande i Sverok och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.
- Vi är mycket glada över att arbetsmarknadsministern vill vara med i diskussionen om spelande som en väg in i arbetslivet, säger Ann-Therese Enarsson.

Futurion AB ägs av TCO och dess 14 medlemsförbund och är en fristående tankesmedja med fokus på förutsättningarna för morgondagens arbetsliv.