Futurion lanserar ett digitalt Almedalen – DigitAlmedalen

I sommar skapar tankesmedjan Futurion ett digitalt Almedalen som går under namnet DigitAlmedalen, en vecka med livesändningar, tv-sända poddprogram och inbjudna gäster. Med satsningen vill Futurion lyfta frågor om framtidens arbetsmarknad.

Under torsdagen kom beskedet att Almedalen ställs in på grund av Covid-19. Tankesmedjan Futurion hade ett omfattande program inbokat under Almedalsveckan, med en rad intressanta debatter och frågor om framtidens arbetsliv. Nu flyttar arrangemangen in digitalt istället, och dessutom med ett utökat program. Satsningen går under namnet DigitAlmedalen.

Behovet av samtal, utbyte av idéer och lösningar framåt finns ju nu mer än nånsin med tanke på vår situation. Almedalen är en viktig del av den svenska samhällsdebatten och vi vill bidra till att den inte försvinner helt, säger Ann-Therese Enarsson, vd på Futurion.

Riksdagspartier bjuds in
DigitAlmedalen kommer att sändas mellan den 28 juni – 2 juli 2020, från den plattform vi nu skapar. Futurion kommer att lyfta frågor om framtidens arbetsliv i vid mening. Hur framtidssäkrar vi svenska jobb, företag och arbetstagare? Vad betyder automatiseringen för lärande och ledarskap? Hur förändras våra värderingar och tillit postcorona?

– Vi bjuder in företrädare för alla riksdagspartier att få hålla ett slags almedalstal i miniformat – med fokus på arbetsmarknadens utmaningar framåt, fortsätter hon.

Futurion AB ägs av TCO och dess medlemsförbund och är en fristående tankesmedja med fokus på förutsättningarna för morgondagens arbetsliv.