Hur skulle Sverige se ut om facket inte fanns?

Välkommen till lanseringen av den nya rapporten Om facket inte fanns – en kontrafaktisk analys. Vi bjuder in till ett samtal om fackets påverkan på samhälle, företag och individ.

Teknikutvecklingen förändrar förutsättningarna för såväl samhälle som arbete. Nya krav ställs på politiken och arbetsmarknadens parter. I Sverige och andra länder har facken varit viktiga för att hantera trygghet och omställning.

För att undersöka hur Sverige hade sett ut utan facklig organisering och partsdialog har Futurion låtit konsultföretaget WSP göra en kontrafaktisk analys som grundas i olika typer av jämförelser. Hur hade Sverige sett ut om facket inte fanns? Vad hade det inneburit för Sveriges inkomstfördelning, löneandel, produktivitet och sysselsättning?

Idag tas många saker för givet vad gäller arbetsmarknadens roller och funktion. Denna rapport kastar ljus över vilka konsekvenserna skulle kunna bli vid försvagad organisering och utebliven partsmodell. Hur kan parterna utveckla framtidens arbetsmarknad tillsammans? Och hur ser vi till att det fackliga medlemskapet är attraktivt även framtiden?

Medverkande

Therese Svanström, ordförande TCO, Gulan Avci, riksdagsledamot Liberalerna, Tore Englén, rapportförfattare WSP, Ann-Therése Enarssonvd Futurion, Carl Melin, forskningsledare Futurion.

När och var?

31 januari 2020 på
Helio GT30 i Stockholm.
Tid: 08.30 – 09.30
Vi bjuder på vegetariska frallor, kaffe, te och juice från 08.00.

Anmäl dig här

Frans Haraldsen