Majoriteten av dem som jobbar ser inte hur facket spelar roll för deras kompetensutveckling

Trots att Sveriges fackförbund länge har varit drivande i frågan om ökad tillgång till kompetensutveckling svarar bara var tredje yrkesverksam att facket har betydelse för deras kompetensutveckling. Det visar en ny undersökning från tankesmedjan Futurion.

– Vi ser en polarisering på arbetsmarknaden där allt fler känner sig hotade och samtidigt inte får det stöd de behöver. Där kan facket spela en viktig roll. Fackförbunden behöver bättre tydliggöra för sina medlemmar hur man driver på för ökad kompetensutveckling så att de som jobbar kan matcha framtidens arbetsmarknad på ett bättre sätt, säger Ann-Therése Enarsson, VD på tankesmedjan Futurion.

Futurions FIX-undersökning visar också att tre av fyra som jobbar tycker att fackföreningar har stor betydelse för arbetstryggheten, och 61 procent tycker att facken är viktiga för demokratin.

För att kunna följa och påverka utvecklingen på arbetsmarknaden, studerar Futurion hur arbetstagarna uppfattar sin position på arbetsmarknaden. I Framtidssäkringsindex, FIX, mäter Futurion sedan 2019 bland annat hur många som tror att de skulle kunna hitta ett nytt jobb om de plötsligt blev av med sitt nuvarande, och om de anser sig vara attraktiva på arbetsmarknaden. Svaren vägs samman i ett FIX-värde som i den senaste undersökningen är 62, vilket är samma nivå som året innan.

Om undersökningen

Futurions Framtidssäkringsindex bygger på en undersökning bland 1260 yrkesverksamma svenskar mellan 18 och 64 år. Undersökningen är genomförd tillsammans med Novus den 20 oktober–13 november 2022.

FIX-värdet baseras på ett medeltal av två femgradiga påståenden, som räknas om till en skala mellan 1 och 100. Om en respondent svarar det lägsta värdet (1) på båda påståendena, resulterar det i indexet 0. Om hen svarar det högsta värdet (5) på båda påståendena blir indexet 100. Ett medelvärde på 3 ger index 50. Medeltalet av varje respondents genomsnittliga värde av de två påståendena blir det totala FIX-värdet, som alltså inte är ett procentvärde.

Futurion är en tankesmedja med fokus på förutsättningarna för framtidens arbetsliv.