Ny rapport – Om facket inte fanns – en kontrafaktisk analys

Teknikutvecklingen förändrar förutsättningarna för såväl samhälle som arbete. Nya krav ställs på politiken och arbetsmarknadens parter. I Sverige och andra länder har facken varit viktiga för att hantera trygghet och omställning.

För att undersöka hur Sverige hade sett ut utan facklig organisering och partsdialog har Futurion låtit konsultföretaget WSP göra en kontrafaktisk analys som grundas i olika typer av jämförelser. Hur hade Sverige sett ut om facket inte fanns? Vad hade det inneburit för Sveriges inkomstfördelning, löneandel, produktivitet och sysselsättning?

Idag tas många saker för givet vad gäller arbetsmarknadens roller och funktion. Denna rapport kastar ljus över vilka konsekvenserna skulle kunna bli vid försvagad organisering och utebliven partsmodell. Hur kan parterna utveckla framtidens arbetsmarknad tillsammans? Och hur ser vi till att det fackliga medlemskapet är attraktivt även framtiden?

Utan fackföreningar skulle de svenska lönerna vara betydligt lägre än de är idag. För en genomsnittlig arbetstagare handlar det om ungefär 60 000 kronor om året. Samtidigt skulle inkomstskillnaderna skulle vara betydligt större.

Genom den nordiska arbetsmarknadsmodellen – eller partsmodellen som den också kallas – hittar arbetsgivare och arbetstagare lösningar som är anpassade för olika företag och branscher. Detta skapar en större flexibilitet än system där politikerna detaljstyr arbetsmarknaden genom lagar, eller där arbetsgivarna fritt kan bestämma arbetsvillkoren. Starka fackföreningar bidrar till att avtalen tillvaratar arbetstagarnas intressen.

– Starka fackföreningar innebär högre löner för alla och bidrar även till att minska inkomstklyftorna. Om detta är den ekonomiska forskningen entydig, säger Carl Melin, forskningsledare på Futurion.

– Rapporten är viktig för att den berör oss alla oavsett om man är medlem i en fackförening eller inte, säger Ann-Therése Enarsson, vd på Futurion.

...

Om du vill veta mer eller göra en intervju, vänligen kontakta oss.

Frans Haraldsen
PR- och kommunikationsansvarig
frans.haraldsen@futurion.se
Futurion AB ägs av TCO och dess medlemsförbund och är en fristående tankesmedja med fokus på förutsättningarna för morgondagens arbetsliv.

Taggar: