• Futurion AB/

Pressinbjudan påminnelse: Teknikfälla eller innovationsmotor - klarar arbetsmarknaden och demokratin automatiseringen?

Teknikskiften har alltid inneburit stora påfrestningar för samhället. Om vi i Sverige ska behålla vårt välstånd, vår jämlikhet och vår goda innovationsförmåga blir vår förmåga att hantera den snabba utvecklingen som vi nu upplever helt avgörande.

Futurion bjuder in till ett samtal om hur vi i Sverige kan hantera automatiseringens utmaningar.

I sin nya bok The Technology Trap analyserar Carl Benedikt Frey, svensk forskare vid Oxford University och en av världens ledande experter på automation och arbetsmarknad, hur olika länder har hanterat historiska teknikskiften och vilken effekt tekniksprången har haft på välstånd och ekonomisk utveckling.

Avgörande genom historien har varit hur teknikens framgångar har fördelats i befolkningen. Carl Benedikt Frey menar att vi åter står inför stora utmaningar, men att det finns lösningar.

Tid och plats

• Onsdag 11 september, klockan 13.00 – 15.00
  • Tekniska museet. Museivägen 7, Norra Djurgården, Stockholm (buss 69 till Museiparken)

Anmäl dig här! Senast 10.00 den 11 september.

Begränsat antal platser.

Medverkar gör Susanne Ackum, ordförande Wallenberg-initiativet Forum för Omställning, Ibrahim Baylan, näringsminister, Carl Benedikt Frey, Oxford Martin Citi Fellow vid Oxford University, Darja Isaksson, generaldirektör Vinnova, Mia Odabas, samtalsledare, Carl Melin, forskningsledare Futurion och Ann-Therese Enarsson, vd Futurion.

Frans Haraldsen
PR- och kommunikationsansvarig
frans.haraldsen@futurion.se -
070-7901976

Futurion AB ägs av TCO och dess 14 medlemsförbund och är en fristående tankesmedja med fokus på förutsättningarna för morgondagens arbetsliv.