Så få erbjuds kompetensutveckling för att möta framtidens behov: ”En AI-klyfta”

Inte ens hälften av svenskarna upplever att de erbjuds den kompetensutveckling som behövs för framtidens arbetsmarknad. Det visar en ny undersökning från tankesmedjan Futurion.
”Det är oroväckande. Vi måste ha en bred förståelse för att AI kommer att förändra arbetsmarknaden i grunden”, säger Ann-Therése Enarsson, vd för tankesmedjan Futurion.

Futurion har sedan 2019 undersökt yrkesverksamma 18-64-åringars uppfattning till arbetslivet, deras ställning på arbetsmarknaden och syn på kompetensutveckling. I årets undersökning framgår att endast fyra av tio yrkesverksamma svenskar upplever att de erbjuds den kompetensutveckling som behövs för att kunna möta framtiden. I samma undersökning framgår att få, sex procent, oroar sig för att förlora sitt arbete på grund av AI.

– Det här är en klyfta som indikerar att svenskarna har låg insikt om vilken påverkan AI kommer att ha på jobben. Det är oroväckande. Både arbetsgivare och medarbetare måste inse att AI har potential att förändra hela arbetsmarknaden. Vi behöver se till att fler får den kompetensutveckling som krävs för att kunna möta framtidens arbetsmarknad, säger Ann-Therése Enarsson, vd för tankesmedjan Futurion.

Undersökningen, som genomfördes av Novus, visar att 23 procent tror att deras jobb kommer kunna utföras av AI i framtiden. De yngsta tror i större utsträckning än den äldsta åldersgruppen att AI kommer att förändra arbetsmarknaden (23 procent jämfört med 17 procent). Det skulle kunna kopplas till de ungas något mer negativa syn på sin egen ställning på arbetsmarknaden.

Majoriteten av de tillfrågade tycker själva att de har stor digital kompetens, även om siffran har sjunkit något jämfört med i fjol. Samtidigt har bara sju procent använt AI på jobbet. Även här ser Ann-Therése Enarsson en klyfta:

– Det är positivt att så många känner sig trygga i en digital värld, men att så få har nyttjat AI i jobbet säger något annat. Det finns en risk att vi överskattar vår digitala kompetens. Utvecklingen går snabbt nu och arbetsgivare behöver se till att medarbetarna hänger med, så vi inte får en AI-klyfta.

Den årliga undersökningen säger också något om svenskarnas framtidstro. Årets FIX, Futurions Framtidssäkringsindex, har ökat från 62 till 64. Färre än föregående år svarar att de skulle ha svårt att hitta ett nytt jobb och att de inte skulle vara attraktiva på arbetsmarknaden. Detta trots att arbetslösheten växer. Även här syns en skillnad mellan generationer. 18–34 åringars FIX-index har sjunkit med fyra samtidigt som 45–65 åringars index har ökat.

– Här ser vi en skillnad på hur man ser på den egna situationen och konjunkturläget. Enligt Konjunkturinstitutet har både företagen och hushållen en relativt dyster syn på svensk ekonomi. Människor behöver ta sin kompetensutveckling på större allvar för att framtidssäkra sig, säger Ann-Therése Enarsson.

Om undersökningen

För att kunna följa och påverka utvecklingen på arbetsmarknaden studerar Futurion hur arbetstagarna uppfattar sin position på arbetsmarknaden. I Framtidssäkringsindex, FIX, mäter Futurion sedan 2019 bland annat hur många som tror att de skulle kunna hitta ett nytt jobb om de plötsligt blev av med sitt nuvarande, och om de anser sig vara attraktiva på arbetsmarknaden. Svaren vägs samman i ett FIX-värde som i den senaste undersökningen är 64, jämfört med 62 året innan.

Futurions Framtidssäkringsindex bygger på en undersökning bland 1 118 yrkesverksamma svenskar mellan 18 och 64 år. Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Futurion, den 30 november–17 december 2023.

FIX-värdet baseras på ett medeltal av två femgradiga påståenden, som räknas om till en skala mellan 1 och 100. Om en respondent svarar det lägsta värdet (1) på båda påståendena, resulterar det i indexet 0. Om hen svarar det högsta värdet (5) på båda påståendena blir indexet 100. Ett medelvärde på 3 ger index 50. Medeltalet av varje respondents genomsnittliga värde av de två påståendena blir det totala FIX-värdet, som alltså inte är ett procentvärde.

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Finansieras av olika fackliga organisationer inom tjänstemannarörelsen