Soff-samtal på Dreamhack Summer om framtidens färdigheter

Hur och var vi skaffar oss de färdigheter som krävs på framtidens arbetsmarknad diskuteras på DreamHack Summer i Jönköping. En outnyttjad resurs i den svenska kompetensjakten är spel, som övar upp kreativitet, empati och flexibilitet. För att utveckla en ny spelplan för framtidens lärande och jobb arrangerar Futurion därför tillsammans med Arbetsförmedlingens Digitala Innovationscenter och Yrkesjakten en Future Skills Lounge

Samhället i stort och inte minst arbetslivet påverkas av digitaliseringen. Forskare menar att det är färdigheter snarare än kunskaper som kommer att vara viktiga framöver. Den snabbt växande spelvärlden är en guldgruva för den som vill hitta unga som är digitalt uppkopplade, nätverkande, flerspråkig och problemlösande.

Därför arrangerar nu tankesmedjan Futurion i samarbete med andra aktörer en Future Skills Lounge på DreamHack Summer i Jönköping den 16-19 juni, en av världens största mötesplatser för e-sportare, gamers, streamers, cosplay-aktörer och speldesigners.

Future Skills Lounge är en kombination av konkret jobbmatchning, speed-dating mellan arbetsgivare och arbetssökande, virtuella arbetsplatsbesök i 360° och webbsända soff-samtal om framtidens färdigheter.
–Framtidens arbetsliv kommer att ställa krav på nya kunskaper och kompetenser. På en allt rörligare och rörigare arbetsmarknad blir ett ständigt och livslångt lärande med förmåga till anpassning och förändring allt viktigare, säger Ann-Therese Enarsson, vd Futurion.

–Att vara med på arenor som DreamHack är ett sätt för oss att diskutera frågan om framtidens färdigheter på ett nytt sätt, i en ny miljö och med aktörer som i vanliga fall inte hörs i debatten.

Future Skills Lounge är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingens Digitala InnovationscenterFuturionArea Academy och Arbetsförmedlingen Yrkesjakten.

Kontakt:

Per Lagerström, Futurion, 0709568847