Tankesmedjan Futurion startar podd om digital övervakning i arbetslivet

Kan man få sparken för vad man skriver privat på Facebook? Är det etiskt försvarbart att arbetsgivare utnyttjar medarbetarnas digitala spår i nätverk, programvara och lagringsplatser? Det är frågor som lyfts i tankesmedjan Futurions nya podd Datadriven, om integritet i arbetslivet.

Futurion, tankesmedjan för framtidens arbetsliv, släpper idag första avsnittet i podden Datadriven – integritet i arbetslivet. I podden gräver Futurions vd Ann-Therése Enarsson och digitaliseringsexperten Mattias Beijmo djupt i viktiga frågor kring digitalisering och integritet på arbetsplatsen, tillsammans med inbjudna gäster.

– Det är en podd som ska utbilda och ifrågasätta kring en av arbetslivets absolut viktigaste frågor just nu, säger Ann-Therése Enarsson.

Digitaliseringen av samhället och arbetslivet för med sig många fördelar, inte minst nu när många av oss arbetar på distans, men också risker. Idag kan arbetsgivare övervaka det mesta vi gör på jobbet. Fullt lagligt kan våra telefonsamtal spelas in, vår datortrafik registreras och vår GPS-data berätta för chefen exakt hur och när vi rör oss.

– Ett företags nätverk och dess utrustning ägs av företaget. Du kanske upplever att du agerar inom sfären för din personliga integritet, men det du skriver, säger och gör överförs och sparas inte i din egendom, utan i företagets, berättar Mattias Beijmo.

Enligt Mattias Beijmo har efterfrågan på programvara som mäter och analyserar medarbetarnas verksamhet ökat kraftigt under coronapandemin. I Datadriven diskuteras vilka möjligheter arbetsgivare har att övervaka sina medarbetare, vilka motiven är och hur vi tror att utvecklingen kommer att se ut framåt. Den tekniska utvecklingen går rasande snabbt, hur ska juridiken och etiken hinna med?

– I en tid när allt fler tjänstemän jobbar hemifrån, och troligen kommer fortsätta att göra det i högre grad även efter coronapandemin, behöver kunskapen öka hos arbetstagare, politiker och arbetsmarknadens parter om vad digital övervakning innebär och vilka risker den kan föra med sig i arbetslivet, säger Ann-Therése Enarsson.

I det första avsnittet av Datadriven, som finns ute nu, tecknas bakgrunden till varför det ser ut som det gör idag. Ann-Therése Enarsson och Mattias Beijmo pratar med Futurions forskningsledare Carl Melin om hur digitaliseringen av samhället påverkar vår syn på integritet och identitet, och hur den påverkar vårt arbetsliv. I nästa avsnitt gästas podden av Civil Rights Defenders Marcin de Kaminski.

Första avsnittet av Datadriven finns att lyssna på här

Ann-Therese Enarsson,

Vd Futurion

ann-therese.enarsson@futurion.se, 070-921 75 50

Futurion är TCO-förbunden och TCO:s gemensamma tankesmedja och startades 2016. Målsättningen är att ha en ledande roll i den svenska samhällsdebatten och idéutvecklingen i frågor som rör tjänstemännens framtida utmaningar på arbetsmarknaden, för att långsiktigt skapa ökad medlemsnytta för TCO-förbundens medlemmar.

Mattias Beijmo är digitaliseringsexpert, föreläsare och författare till bland annat boken ”De kan inte stoppa oss” (Volante) om den nya digitala vapenindustrins dödliga konsekvenser. Han har över 20 års erfarenhet av digital transformation i Sverige och i utlandet, däribland fleråriga uppdrag för fackförbund och myndigheter. Mattias har en examen i Internationella Relationer från Freie Universität i Berlin.

Taggar: