Garantum nominerad till årets Private Banking-aktör i Europa

Garantum har som enda svenska aktör nominerats till ”Best Private Bank” i Europa tillsammans med aktörer som UBS och Société Générale. Nomineringen kommer från den europeiska branschorganisationen Structured Retail Products (SRP).
– Att bli uppmärksammad och nominerad i Europa är en viktig milstolpe i vår strävan att utveckla Garantum till att bli Nordens främsta aktör inom Private Banking och individanpassad förmögenhetsrådgivning, säger Anders Sandberg, vd och partner i Garantum.

Garantum är en förmögenhetsförvaltare som erbjuder ett brett utbud av finansiella produkter, förvaltningstjänster och rådgivning till förmögna privatpersoner, företag och institutioner. Utmärkande för oss är möjligheten för investerare att få skräddarsydda investeringslösningar, exempelvis strukturerade produkter, som är baserade på individuella behov.

– Tittar du på de internationella bankerna i Europa och USA så har olika typer av skräddarsydda investeringslösningar alltid varit ett naturligt och viktigt inslag i en professionell förmögenhetsförvaltning tillsammans med traditionella förvaltningstjänster. Norden har än så länge inte haft samma tradition och där har vi en väldigt stark position. Vi är marknadsledare på skräddarsydda investeringslösningar i Norden samtidigt som vi även har flyttat fram våra positioner inom de traditionella förvaltningstjänsterna, fortsätter Anders Sandberg.

Oroliga tider ställer nya krav på portföljen
Garantum har gradvis utvecklats till att bli en fullservice-aktör inom segmentet Private Banking och nomineras nu till ”Best Private Bank”. I nomineringen nämns vår förståelse för kundernas behov och vår förmåga att hitta lösningar för dessa, liksom för vår digitala infrastruktur som gör det enkelt för kunder att bevaka och följa upp sina placeringar.

– Det är glädjande att få bekräftat att vi gör rätt saker och blir nominerade i en så betydelsefull kategori med anledning av vårt kunderbjudande inom de områden som behövs i en professionell förmögenhetsförvaltning. Precis som när vi startade Garantum för 18 år sen så upplever vi att efterfrågan på sofistikerade sparprodukter är väldigt stor, inte minst när marknadsinramningen ser ut som den gör just nu. Kunderna ställer också större krav på att få individanpassad rådgivning och en bra överblick av hela sin portfölj via en välutvecklad teknisk plattform. Dessutom kan kunderna själva välja hur de ska betala för våra tjänster och vi tillhandahåller flera olika transparenta kostnadsmodeller, säger Anders Sandberg.

Fintech-hub för individanpassad rådgivning
Garantums egenutvecklade investeringsplattform uppmärksammas i nomineringen. Den möjliggör för både investerare och deras rådgivare att få en tydlig genomlysning av hela kundportföljen.

– Vi har arbetat hårt för att utveckla enkla och praktiska analysverktyg för både kunder och rådgivare för att kunna urskilja exempelvis koncentrationsrisker i enskilda aktieexponeringar som kommer från innehav i fonder, strukturerade produkter och aktier. Bland annat kan kunden och dennes rådgivare i realtid få en bra överblick av portföljens aktuella risk i förhållande till den överenskomna målrisken, avslutar Anders Sandberg.

Vinnare i kategorin ”Best Private Bank” kommer att offentliggöras vid SRP:s ceremoni i London den 8 mars 2023.

Patrick Bejerskog
Mediakontakt
patrick.bejerskog@garantum.se

Garantum är marknadsledare på skräddarsydda investeringslösningar i Norden. Via en fintech-hub skräddarsydd för individanpassad rådgivning erbjuds Private banking, utvalda fonder, strukturerade produkter, diskretionär förvaltning, aktiehandel, analyser och rådgivning lokalt nära kunden. I Garantumkoncernen ingår även fondbolaget Aktie-Ansvar. www.garantum.se | www.aktieansvar.se

Taggar:

Citat

Tittar du på de internationella bankerna i Europa och USA så har olika typer av skräddarsydda investeringslösningar alltid varit ett naturligt och viktigt inslag i en professionell förmögenhetsförvaltning.
Anders Sandberg, vd Garantum