• Garo/

GARO lanserar ny laddbox för elbilar – speciellt anpassad för villor

Idag presenterar GARO laddboxen GARO Entity Home – en ny laddbox inom den tekniska plattformen GARO Entity, speciellt utvecklad för det uppkopplade hemmet. Den nya produkten kombinerar avancerad teknik med enkel användning och erbjuder en ny, säker, kostnadseffektiv och pålitlig laddlösning för privatpersoner som vill ladda sina elbilar hemma.

GARO Entity Home har en kompakt och stilren design som smälter in i villamiljöer och är utrustad med smarta funktioner för att optimera laddningsprocessen. Genom appen GARO Connect kan du som användare styra, kontrollera och övervaka laddningen direkt i mobilen. I appen är det till exempel också möjligt att enkelt schemalägga laddningen utifrån timpris på elen, oavsett elbolag. Laddboxen kan tillsammans med GARO Entity Balance dynamiskt lastbalansera energianvändningen, vilket gör det möjligt att ladda bilen på ett säkert och energieffektivt sätt utan att överbelasta husets elsystem. GARO Entity Home är förberedd för framtida uppgraderingar och integrationer med smarta hemsystem och har dessutom stöd för både enfas och trefas-laddning, vilket gör den kompatibel med alla typer av elbilar och laddhybrider på marknaden.

Precis som övriga laddboxar inom produktfamiljen GARO Entity är GARO Entity Home tredjepartstestad* och godkänd enligt internationell laddstandard, vilket är helt unikt på marknaden. Detta innebär att du som användare får en säker produkt med alla nödvändiga skydd inbyggda i laddboxen som elstandarden kräver.

"Vi är stolta över att kunna erbjuda en laddbox som gör det ännu mer kostnadseffektivt för villaägare att ladda sin elbil hemma. Att ladda bilen ska vara smidigt och säkert för elbilsföraren och villaägaren. Idag finns det många aktörer på marknaden med olika lösningar. Att vi, med vår erfarenhet inom elsäkerhet sedan 1939, kan erbjuda en laddbox som är testad och godkänd av en oberoende part, vilket gör GAROs laddboxar till de säkraste på marknaden, känns tryggt och självklart för oss på GARO. Med vår nya laddbox tar vi ytterligare ett steg mot att göra hållbara val tillgängliga och praktiska för fler människor", säger Niklas Rönnäng, Business Area Manager GARO E-mobility.

GARO Entity Home säljstartar idag den 25 september.

Niklas Rönnäng, Business Area Manager GARO E-mobility: +46 (0)70 698 09 05
Johan-Christer Svensson, Commercial Product Manager GARO E-mobility: +46 (0)79 304 77 96

* Produktstandard för en laddbox är i huvudsak EN 61851-1. Utöver denna kräves uppfyllnad av ytterligare ett antal standarder. Några högst relevanta är IEC 62955 (Jordfelsskydd), IEC 61439-1 (Elutrustning) och ett flertal EMC standards. GARO Entity Home har även relevanta individuella skydd integrerade, som baseras på EN61008-1(RCD), EN60898-1 (MCB). Dessutom är produkten förberedd för kommunikation enligt ISO15118. Detta gör GARO Entity unik på marknaden.

GARO AB (publ) org. nr 556071–7772 är ett företag som under eget varumärke utvecklar, tillverkar och marknadsför innovativa produkter och system för elinstallationsmarknaden. GAROs kunderbjudande är att tillhandahålla helhetslösningar inom produktområdena Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el med fokus på elsäkerhet, användarvänlighet och hållbarhet. GARO grundades 1939, har sitt huvudkontor i Gnosjö och är idag ett internationellt bolag med verksamhet i sju länder. Bolagets produktionsenheter i Sverige ligger i Gnosjö och Hillerstorp samt i Polen i Szczecin. GARO är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”GARO”. För mer information, se www.garo.se