100% ekologiskt, 100% gotländskt: Gotlands ekologiska odlare i samma påse

De gotländska ekologiska grönsaksodlarna har slagit ihop sina påsar. Nu är det enklare att göra goda val och handla både 100% ekologiskt och 100% gotländskt i snygg ny förpackning.

Stort sortiment i eko-offensiven

Man har över ett kvarts sekel av ekologiskt odlande bakom sig i föreningen Gotländska Ekologiska Odlare. Kunskapen är stor och produkterna många. Nu profilerar sig föreningen ännu tydligare med gemensamma förpackningar som tydligt visar vilka högkvalitativa råvaror som levereras från ön.

- Vi ville att det skulle bli enkelt för kunderna att välja både ekologiskt och gotländskt, berättar Mari Håkansson, som tillsammans med maken driver Mickelgårds, ett lantbruk på sydöstra Gotland.

- Den ekologiska odlingen ligger i framkant på Gotland och vi har inte mindre än tio produkter som idag säljs med den gemensamma profilen: rödbetor, persiljerot, palsternacka, jordärtskocka, polka- och gulbetor, rödlök, gul lök och morötter i flera olika färger.

En annan nyhet är en enkilos potatisförpackning med ekologiskt odlad gotländsk potatis som kommer att ingå i det populära hemleveranskonceptet ”Linas matkasse”.

-Det ligger helt i vår linje att visa kunden att det är enkelt att handla både ekologiskt och närproducerat, säger Mari.

För ytterligare information, kontakta:

Mari Håkansson, Lantbruket Mickelgårds AB, mobil: 0736-261 608
Åsa Gustafsson, ordförande Gotlands Ekologiska Odlare, mobil: 0708-733 412

Franz Brozén, ordförande Samodlarna Sverige ekonomisk förening, mobil: 0706- 815 664

Fakta om Gotlands Ekologiska Odlare:
GEO är en ideell förening för odling och förädling av grönsaker och spannmål samt produktion av mjölk, kött och ägg. Alla ekologiska odlare på Gotland ska känna sig hemma i föreningen, som bildades redan 1986. Odling och annan produktion sker enligt EU:s och KRAV:s regelsystem för ett långsiktigt uthålligt jordbruk och en bättre miljö.

Fakta om Samodlarna Sverige:
Samodlarna är en odlarägd organisation för ekologiska grönsaker, potatis, bär och frukt. Från 2008 är föreningen en godkänd producentorganisation inom EU, vilket öppnar möjligheter till samarbete inom EU och skapar förutsättningar för att utveckla alternativa odlingsmetoder. Odlarna finns över hela Sverige. En gemensam försäljning via kontor i Stockholm/Nacka, gör att man kan erbjuda ett stort utbud över hela landet. Föreningens målsättning är att nå Sveriges alla konsumenter med ett brett sortiment av ekologiska produkter. Produkterna finns att köpa via Coops, ICA och Axfood och det finns leveransmöjlighet till de flesta grossister i landet.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I Goda Gotlands arbete för mer närproducerat från Gotland i storkök i Stockholm och Mälardalen ingår både små och större aktörer. Mer information finns på www.godagotland.se

Taggar: