Gotlandsdressing på export till Schweiz

Varuhuskedjan Globus i Schweiz, med flera butiker, påminnande NK i struktur, kommer ha en vårkampanj med delikatesser från Norden. Den klassiska dressingen från Gute Vingård kommer att ingå i sortimentet.

Med 14 varuhus i de största schweiziska städerna är Globus den ledande premium-varuhuskedjan på en av Europas främsta premiummarknader. Själva säger man: Globus is the innovative, high-class department store in which shopping becomes an exceptional experience”. Globus kan närmast jämföras med Harrods i London i profil och inriktning. Totalt omsätter Globus 5,6 miljarder kr, vilket är det dubbla jämfört med NK:s två varuhus i Stockholm och Göteborg. Globus livsmedelsavdelning ***delicatessa, som finns i 10 av 14 varuhus, fokuserar på hög kvalitet, gärna från mindre producenter och man vill vara först ut på den schweiziska marknaden med nya produkter.

Globus söker nya intressanta premiumprodukter och har bestämt sig för att bli nordiskt 24 april - 17 maj 2014. Genom att bli utvald till denna kampanj har nordiska producenter en möjlighet att listas i Globus ordinarie sortiment. Kampanjen genomförs inom alla avdelningar – från design, mode och skönhet till livsmedel och dryck. Varuhusen får en nordisk profil och produkterna ges topplacering i butikerna.

- Vår dressing, som är en premiumprodukt, klättrar uppåt på vår säljlista varje år. Efter flera år, börjar vi se resultat som sträcker sig utanför Sverige. En order från Schweiz överraskade oss stort. Det hade jag aldrig kunnat tänka mig för några år sedan. Det är häftigt att Globus provat varan och att vi nu fått en order, säger Lauri Pappinen hos Gute Vingård AB.

Även andra gotländska producenter kan komma att få en order till denna nordiska kampanj.

För ytterligare information, kontakta:

Lauri Pappinen, Gute Vingård, 0498-48 70 70 eller 070-590 1275, lauri@gutevin.se
eller läs mer: www.gutevin.se

Produktnamn: Gutedeli Gotlandsdressing, senap & vitlök: www.gotlandsdressing.se,
www.gutedeli.se
Pressbild flaska dressing:
www.gutevingard.se/pictures/dressing.jpg
Allmänna pressbilder: http://gutevingard.se/om-oss/press/pressbilder/

Om Gute Vingård: Gute Vingård AB är ett publikt aktiebolag med Gotland som säte och all primär verksamhet i Hablingbo på södra Gotland. Verksamhetsområden finns inom tillverkning av vin- och spritdrycker och delikatessvaror, restaurang, vandrarhem, samt handel med vingårdsutrustning.

Om Goda Gotland: I Goda Gotlands arbete för mer närproducerat från Gotland i storkök i Stockholm och Mälardalen ingår både små och större aktörer. Mer information finns på www.godagotland.se

Taggar: