Gotländskt julbröd lanseras över hela Sverige

Eskelunds Hembageri på Gotland har skrivit avtal med Fazer AB, som sköter försäljning och distribution av företagets gotländska kavring fram till jul. Det innebär att det finns gotländskt bröd i de flesta livsmedelsbutiker över hela landet från och med den 26 november.

För oss innebär det en ökad omsättning på cirka 1 miljon kronor per år, säger Håkan Jakobsson, ägare av Eskelunds Hembageri.

Företaget hoppas på sikt att få in fler produkter på totaldistribution över Sverige. Idag finns produkterna Grov Gotland och 10-pack Smörgåsbitar att köpa i alla butiker i Stockholm.

Det känns bra att det går att köpa gotländskt bröd oavsett var i Sverige man bor nu när Gotland är utnämnd till Matlandethuvudstad 2013, menar Håkan Jakobsson.

Det är positivt för alla.

Extra roligt är att receptet på vår gotländska kavring är daterat till 1898, så det är verkligen gotländsk brödkultur när den är som bäst, avslutar Håkan.

För mer information:
Håkan Jakobsson, VD och tredje generationens bagare på Eskelunds Hembageri
E-post: hakan@eskelunds.se

Mer om Eskelunds:
Företaget startade 1881 på Södra Murgatan i Visby. Idag gör Eskelunds av med cirka 650 ton mjöl per år. Eskelunds har 26 årsanställda och omsätter cirka 27 miljoner SEK/år. 10% "exporteras" till fastlandet och målet är minst 25 % inom tre år. Håkan Jakobsson tog över företaget 1991 och är tredje generationens bagare i familjen. Eskelunds egen surdeg kallas ”Bosse” och har 25 år på nacken. De senaste åren har Eskelunds investerat över 10 miljoner i nya brödlinjer och maskiner.

Håkan Jakobsson, VD och tredje generationens bagare på Eskelunds Hembageri
E-post: hakan@eskelunds.se