Gutevin fick första placering och guldmedalj i Paris för sin spritdryck Gutevin Restu Exklusiv

Gutevins spritdryck Restu Exklusiv fick den 11 februari i Paris i samband med utställningen ”The BKWine Scandinavian Wine Fair” högsta poäng och mottog första priset ”GREAT Gold Medal”.

I tävlingen ingick närmare 40 olika spritdrycker, där alla övriga produceras i Frankrike. Här fanns främst exklusiva Cognac och Armagnac. Trots denna konkurrens med välkända drycker så lyckades drycken från Gotland knipa första plats. Gutevin Restu Exklusiv är tekniskt en typ av grappa (pressrester från druvor som odlas på Gotland) men på det sättet den görs så finns det detaljer som påminner om cognac, vilket ger en dryck som sticker ut och har sin egen profil. En dryck perfekt som avec och digestiv. ”Jag fattade först inte att detta hänt men självklart är jag otroligt glad. Vi har nu visat att vi kan producera mycket bra produkter även internationellt. Jag talade med många och en fransk yrkesbesökare uttryckte att våra drycker i allmänhet var personligt gjorda och att det fanns en tanke bakom. Detta tolkar jag som bevis på att vi lyckats i både tanke som handling", säger Lauri Pappinen. På mässan i Paris presenterades vinerna Lukase Reserv 2004 (rödvin) och Båtels 2004 (vitt vin). Från spritproduktionen presenterades Restu Regent Ortega och Restu Exklusiv. Restu Exklusiv finns på beställningssortimentet hos Systembolaget under bestnr 77703-02 till priset 391 kr (50 cl)