Kulinarisk Gotlandsresa

Gotländsk mat Varför smakar gotländska råvaror lite extra? Jo i kalkhaltig jord trivs växterna. Exklusiva råvaror som tryffel, ramslök och vitlök växer vilt på Gotland och eftersom Gotland också har mest soltimmar om året så får växterna extra smak och sötma. Gotländska morötter är lite sötare och godare. Det gotländska örtbetet samlar doft och smak. På hällmarken trivs backtimjan och oregano. Gotländskt biffraskött smakar som biff skall smaka och gotländskt lamm smakar inte kofta. Havet gör sitt till för att behålla en jämn temperatur så att man till och med kan odla vindruvor för att brygga sitt eget vin. Havet ger också den bästa laxen runt Gotland, Östersjölaxen, som röks på traditionellt småskaligt sätt. Mattraditionen är starkt influerad av Hansetiden. Här finns kryddföretag och teblandare och här finns saffran i de flesta kakor, till och med i pannkakan, som inte är någon pannkaka. Gotlands Livsmedelsindustri Jordbruket, de areella näringarna och dess förädling och distribution ger jobb åt över 20 % av Gotlands yrkesverksamma befolkning. Mer än 70 % av tonnaget på färjorna från Gotland kommer från de areella näringarna. Här finns ett modernt Swedish Meats slakteri och ett Arla Foods mejeri, men i övrigt sker all förädling i liten skala med några undantag. Ryftes är ett sådant undantag. Man invigde för något år sedan en ultramodern anläggning för förpackning och vidareförädling av rotfrukter. Småskalighet har blivit ett signum för Gotland. Vi har blivit kända i landet för vår utveckling av våra småföretag och har samlat vår livsmedelstekniska expertis i ett resurscentrum, LivsTek, som med jordbruksdepartementets stöd arbetar med småskalig industri även nationellt. Gotländska livsmedelsnätverk Vi tror att småskaligt tillverkade livsmedel behövs som en motvikt till EMV-produkter och de multinationella företagens volymprodukter. Och handeln tycker att det är intressant att få nya upplevelser i butiken. Men för att vara stark mot de stora kunderna har vi valt att samverka i nätverk. Matön Gotland Sju företag som arbetar med matupplevelser i stora butiker i Stockholm. Marknadskonceptet bygger på gotländska råvaror av hög kvalitet och närkontakt med kunden. Bönder bagare, fiskare och charkuterister som man regelbundet kan träffa på NK Saluhall, ICA Västermalmsgallerian och Coop Forum stormarknader i t.ex. Bromma, Rotebro, Uppsala och Södertälje. Kulinariska Gotland Åtta restauranger på Gotland som arbetar med hög kvalitet och i första hand med gotländska råvaror. Gastronomiska upplevelser i vackra miljöer. Alla restaurangerna genomgår varje år en opartisk bedömning av restaurangen som helhet och maten i synnerhet. Man hittar restaurangerna i Visby samt i Ala och Ljugarn. Gotland Deli Gotland Deli är ett nystartat nätverk av sju små företag, som jobbar hantverksmässigt med mat i alla former. Allt från ostar och kräftor direkt från gården till chokladtryffeltårta, kryddor och torkade grönsaker. Gemensamt för företagen är att man vill jobba på en större marknad än den gotländska och man börjar nu kunna hitta deras produkter lite här och var i saluhallar, restauranger och specialbutiker som Bondens Butik och Kajsa Warg. Tre Glas På Gotland har vi ett bryggeri i Visby, en romtillverkning i Träkumla och en vingård i Hablingbo. Gotlands Bryggeri, Träkumla Rom och Gute Vingårds verksamheter är trevliga utflyktsmål och man har nu funnit varandra i ett gemensamt upplevelsepaket, som man kallar för Tre Glas. Om man är intresserad av drycker kan man göra en provsmakningsrundtur och lära mer om hur man tillverkar vin, öl, snaps och rom. Man kan köpa produkterna från Tre Glas på Systembolaget. Wisby Kloster och Wisby Pils är de mest kända ölsorterna. Träkumla Rom och Gute Vingårds produkter finns i beställningssortimentet. Projektet Kulinarisk Gotlandsresa är ett delprojekt inom livsmedelsprojektet TILLIVS, som finansieras av Gotlands Kommun och EU Mål 2 Öarna. ALMI Företagspartner Gotland AB är projektägare. Information om projektet eller annat som gäller gotländsk mat eller livsmedelstillverkning kan ni få av Sten Johnsson på ALMI, tel: 0498-20 22 00. Bildtext: Sten Johnsson, Almi Företagspartner Gotland AB