Många spännande nyheter från de gotländska nätverken

En stor del av utvecklingen i den gotländska mat- och dryckeskulturen sker i de små företagen. Många av medlemmarna i livsmedelsnätverken på Gotland presenterar spännande nyheter under 2005. Några exempel:

Ekologisk röra ”Påitu” är gotländska för ”röra” och också namnet på en helt ny livsmedelsprodukt som Thomas Lundgren på Widegrens Gård har utvecklat. Som namnet antyder är det en färdig röra baserad på rotfrukter, tomater och kryddor, avsedd att användas som bas i en mängd olika maträtter. Den säljs idag till storkök och restauranger och har snabbt blivit en storsäljare. Till senhösten 2005 kommer därför Widegrens att ta fram en konsumentförpackning, som ska säljas i bland annat butiker för vegetarisk och ekologisk mat. Restauranger ger ut gemensam kokbok Restaurangerna i nätverket Kulinariska Gotland har tagit fasta på det ökande intresset för den gotländska matkulturen och planerar lagom till julen 2005 att gemensamt ge ut en kokbok om sin mat. Kulinariska Gotland omfattar för närvarande åtta restauranger, varav sex inne i Visby Stad, med en tydlig inriktning på mat lagad av gotländska råvaror. Gotländsk tryffel – en delikatess som växer För knappt 20 år sedan fanns endast tre kända fynd av tryffel på Gotland. Idag håller den gotländska tryffeln på att växa till en stor industri, i alla fall med tryffelmått mätt. Tryffeln från Gotland är av exakt samma typ som den franska tryffeln från Bourgogne. För närvarande skördas bara vild tryffel, med hjälp av hundar på hemliga ställen. Men ett 30-tal odlare är i full färd med att ta fram odlad tryffel. Wisbytårtan en hyllning till världsarvsstaden Som en hyllning till Visby som världsarv har Bertholdsson & Holm Mat i Visby skapat den nya ”Wisbytårtan”, som bakas av nätverkspartnern Gutebollens Bageri i Källunge. Det är en delikat chokladtryffeltårta med rom som med endast 16 cm i diameter räcker till 12 personer. Hälsosamt alternativ till potatischips Delia’s i Visby har tagit fram nyttiga chips av rödbetor, som ett godare och mer hälsosamt alternativ till potatischipsen. Rödbetschipsen säljs i vackra handgjorda förpackningar tillsammans med olika dipsåser, färdiga att äta. Vin som växer på Gotland Gute Vin är en av de få vinproducenterna i Sverige som frilandsodlar druvor på egna vinstockar. Både röda och vita viner produceras. Än så länge är årsproduktionen mycket blygsam. Under 2004 producerades endast 1 300 liter, varav 800 liter rött vin. Målet är dock att komma upp i en årsproduktion på 20 000 liter om sju-tio år. Gute Vin gör bland annat också olika sorters starksprit i eget bränneri (t ex sparrisbrännvin!). Rom på gotländska sockerbetor Träkumla Rom startade för fyra år sedan som en vild idé om att tillverka svensk rom av gotländska sockerbetor. I år har den första produkten, Altissima Noll, börjat säljas på Systembolaget. Företaget har flera andra spännande produkter på gång. Bland annat en mild rom smaksatt med pistage, som lanseras i juni 2005, samt en eklagrad avec, som kommer att släppas om drygt ett halvår. Morötter i olika färger Ryftes Grönsaker odlar förutom vanliga orange morötter, även gula, vita, röda och violetta morötter. Företagets senaste produkt är en 750 grams förpackning med mixmorötter i tre olika färger. Morötterna är förpackade i återvinningsbara plasttråg med speciellt framtagen plastfilm för att öka hållbarheten på produkten. För ytterligare information, kontakta: Matön Gotland Ejmunds Gård: Odd Norman 0498-507 81 Eskelunds Hembageri: Håkan Jakobsson 0498-21 01 48 Gute Chark: Robert Nilson 0498-24 19 50 Katthammarsviks Rökeri: Kjell-Arne Jacobsson 0498-523 75 Labans Kvarn: Laban Bergström 0498-49 76 22 Swegro: Jan Fagerström 0498-21 83 00 Widegrens Gård: Dan Widegren 0498-540 80 Kulinariska Gotland Bakfickan: Kjell Nordberg 0498-27 18 07 Donners Brunn Bo Nilsson 0498-27 10 90 Friheten Marina & Stefan Wall 0498-24 99 07 G:a Masters Mats Skärlén 0498-21 66 55 Konstnärsgården Ulrika Karlsson 0498-550 55 Värdshuset Lindgården Lars-Gunnar Lindquist 0498-21 87 00 Smakrike Krog Rickard Hasselblad 0498-49 33 71 Wallers Krog Anders Österman 0498-24 99 88 GotlandDeli Bertholdsson & Holm Mat Lena Bertholdsson 0498-24 75 80 Delia’s Ann-Kersti Beckman 0498-28 48 05 Gotar AB Mari Håkansson 0498-49 29 50 Gudinge Produkter Hans Gudinge 0498-361 61 Gutebollen Peter Gudinge 0498-300 90 Häftings Gårdsmejeri Maria Uhlén 0498-22 39 55 Sorby Gård Andreas Sorby 0498-27 22 36 Ryftes Grönsaker AB Yngve Andersson 0498-360 60 Tre Glas Gotlands Bryggeri Janne Bertholdsson 0498-21 77 73 Gute Vingård Lauri Pappinen 0498-48 70 70 Träkumla Rom Roger Ogestadh 0498-26 64 30 Projektet Tillivs stöds av EU Mål 2 Öarna Bildtexter: -Karin Andersson på Ryftes Grönsaker visar några av Ryftes produkter -Produkter från Ryftes grönsaker -Wisbytårtan -Rom från Träkumla Rom