Massor av Gotland i Stockholm

När Mitt Kök/Det Goda idag öppnade på Stockholmsmässan fanns det massor av gotländska nyheter att frestas av. Inte mindre än ett tjugofemtal nya produkter lanseras på mässan, som också gästas av flera skickliga gotländska mathantverkare.

Ost och vin
Stafva Gårdsmejeri finns på plats med stort sortiment ostar, allt från Stafva vit med ett lager tryffelsmör till flera intressanta hårdostar. En nyhet är en julost med spår av saffran, en vällagrad pressad hårdost med rött vax. Fem av ostarna är även med och tävlar i SM i mathantverk. Gårdssmör finns också med i montern.

Gute Vin syns på mässan med både vin, sprit och ett stort sortiment vinäger, dressing och marmelader. Lauri Pappinen på Gute Vin rapporterar att årets vinskörd innebar totalt cirka 5,5 ton druvor.

-       Det mest spännande är att vi i år fick botrytis på ett par druvsorter, berättar Lauri Pappinen.

Botrytis är en ädelröta, som möjliggör tillverkning av söta dessertviner som Sauternes, Beerenauslese och Noble Late Harvest. Till sommaren 2012 hoppas företaget kunna erbjuda landets första kommersiella dessertvin tillverkad av botrytisdrabbade druvor. Det blir cirka 600 liter som Gute Vin avser tappa på flaska.

-       Det trevliga med ett vin som detta är att det även kan lagras i många år. Vi vet ju heller inte hur ofta vi får så mycket botrytis. Detta är mycket spännande för framtiden.

Mångfald av delikatesser

Familjeföretaget Gotlandsdelikatesser drivs av äkta paret Ludwig Balassa och Arla Löthberg, som har med en hel del spännande produkter till Mitt kök, till exempel salmbärsbalsamico, chilirapsolja, syltad röd trumpetsvamp, gotländsk äppelchutney, gourmetflingsalt med gotländsk chili. Mandelpesto och ramslökspesto är två andra storsäljare. Företaget arbetar med ekologiska råvaror och KRAV-odlat så långt det bara är möjligt och undviker tillsatser.

-       Vi värmekonserverar våra produkter som man gjorde förr, berättar Ludwig.

Mycket mat i Ejmunds monter
Ejmunds Gård ställer liksom förra året ut i en egen monter. Den ligger vägg i vägg med Gotlandsmontern med andra gotländska livsmedelsproducenter. Gotlandskocken Fredrik Malmstedt från 50 kvadrat i Visby tillagar och bjuder på luffarbiff, även kallad flat iron steak. Nytt för i år är att luffarbiffen kommer att kunna köpas färdigstekt och är då enkel att värma på hemma vid serveringen. Fredrik bjuder även på smakprover av Köttbutiken Visbys goda korvar.

Färsk Tryffel
Det finns även färsk tryffel till salu och färdiga tryffelprodukter som tryffelsmör, tryffelhonung och tryffelvinaigrette. Tryffeln skördas nu för fullt på Gotland och på lördag 12 november är det också dags för Gotlands Tryffelakademis allra första högtidsdag med seminarium, intronisation i Domkyrkan och sexrätters tryffelmiddag tillagad av Kulinariska Gotlands skickliga kockar på Clarion Hotel Wisby.