Gulare ägg ger vackrare mat och friskare gäster

Report this content

Färgen på maten betyder mycket för upplevelsen, en riktigt gul bearnaise eller omelett ser helt enkelt godare ut. Att den dessutom är nyttigare gör inte saken sämre. Ägg med gulare gula, som kommer från den kraftfulla, gulröda antioxidanten astaxanthin, kallat Astaxin, är rena hälsopillren. Antioxidanter motverkar de fria radikalerna som är skadliga för kroppens celler. Gotlandsägg lanserar gulare ägg med naturligt Astaxin.

– De gulare äggen är kanon. Vår pasta och vår gnocchi får en snyggare och naturligt gulare färg. I vårens ramslökssoppa är den confiterade gulan en läcker färgklick och smakförhöjare med sin krämiga konsistens, säger Fredrik Malmstedt, ägare och restaurangchef på 50 KVADRAT i Visby med en gedigen meritlista från flera stjärnkrogar i Sverige och utomlands samt Svenska Kocklandslaget. Astaxin utvinns ur en alg som odlas i Gustavsberg i Stockholms skärgård. När hönan får Astaxin blir hon friskare och värper gulare ägg, som innehåller den verksamma antioxidanten. Men alla ägg som har en gulare gula innehåller inte Astaxin. En del hönor får i stället majs, tagetespulver eller gurkmeja i fodret. Det ger en gulare gula men inte de hälsoeffekter som Astaxin ger. Äggen med gulare gula är resultatet av ett nära samarbete mellan Gotlandsägg och BioReal, företaget som forskat fram och som nu odlar Astaxin. – Astaxin har fantastiska egenskaper genom att det stärker alla celler i kroppen. Ägg har visat sig vara en utmärkt bärare av Astaxin. Det är med stolthet vi kan erbjuda alla färgstarka matkreatörer, kockar, bagare och alla andra matproffs detta goda, färgstarka functional food-ägg, säger Magnus Bolin, vd på Gotlandsägg. Att Astaxin har många hälsosamma egenskaper är väl dokumenterat. Det förbättrar huden, musklernas uthållighet och återbildning, fertiliteten, ögonhälsan, hjärt- och kärlhälsan, motverkar magproblem och stärker immunförsvaret. Astaxin är mycket kraftfullt. Forskningsresultat visar att det är sextusen gånger effektivare än C-vitamin, åttahundra gånger effektivare än Q10 och hundra gånger effektivare än Vitamin E. Läs mer i bifogat faktablad. Utförligare rapport med referenser kan beställas hos lena.calderon@frikommunikation.se

Taggar: