Dagab blev Årets Klimatkomet 2011

Det blev Dagab som fick utmärkelsen Årets Klimatkomet 2011, på seminariet Hållbar logistik i Stockholm.

– Dagab har lagt transporterna från Italien till Sverige på järnväg och arbetar konsekvent för att skapa hållbar logistik och söker lösningar i Sverige som kombinerar tågtransport de långa sträckorna med lastbil för att nå ända fram. Därför får de utmärkelsen Årets Klimatkomet 2011, sa Green Cargo VD Mikael Stöhr vid överlämnandet.

Utmärkelsen mottogs av Dagabs logistikchef Anders Endertorp samt Åsa Domeij från Axfood på ett seminarium i Stockholm, där bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd deltog och gav regeringens syn på transporter och investeringar för en tillförlitlig infrastruktur.

– Jättekul att Dagab har fått det här erkännandet för sitt aktiva klimatarbete. Det här blir en bra sporre för att jobba vidare för Dagab och kunna bidra till att Axfood kan nå vårt mål att minska klimatpåverkan med 75 procent till 2020, sa Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar Axfood.

Årets Klimatkomet delades ut för fjärde året i rad. Tidigare års utmärkelser har gått till det internationella åkeriföretaget LKW Walter, Coop som startat egna tåg och vinimportören Fondberg som lagt över vintransporter från södra Europa till järnväg.

» Pressbild finns på greencargo.com

Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 70 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 3 000 anställda och en årsomsättning på ca 6,2 miljarder SEK.