Domaine Wines till Green Cargo

Vinimportören Domaine Wines har valt Green Cargo som partner för hela logistiken ända fram till butik. Ett avtal undertecknades nyligen avseende transporter från producenter, lagerhantering och distribution av cirka 300 000 lådor öl, vin och spritdrycker årligen. Distributionen går till Systembolagets butiker, grossister och restauranger runt om i Sverige.

Green Cargos miljöprestanda och kvalitet har varit en av de avgörande faktorerna vid val av logistikoperatör, enligt Arne Skog, VD för Domaine Wines AB:

- Avtalet baseras på rationalitet och effektivitet. Genom samarbetet med Green Cargo säkerställer vi kvalitet och tillgänglighet i vår distribution och vi ville ha en partner med goda referenser både när det gäller miljöprestanda och hantering av alkoholdrycker på ett säkert sätt, säger Arne Skog.

Leveranserna till Systembolagets butiker startar redan i mars 2010. Green Cargo har presenterat en intermodal transportlösning som kommer att användas där tåg och lastbil kombineras.

- Uppdraget innebär att vi ytterligare befäster vår ställning som högkvalitativ logistikpartner för kunder inom vin- och spritsegmentet. Vi etablerade oss för detta år 2005 och har nu åtta kunder inom detta segment, säger Atna Nasiopoulos, divisionschef för Green Cargo Logistics.

Det är Green Cargos logistikcenter i Jordbro söder om Stockholm som sedan tidigare sköter logistiktjänsten åt vin- och spritdrycksimportörerna Fondberg, Maxxium, Primewine, Enjoy Wines, Bornicon & Salming, Berntson Brands samt Birra Mex.

Kontaktpersoner:
Lars Andersson, kundanvsarig säljare Green Cargo, tel 010 455 42 03
Arne Skog, VD Domaine Wines, tel 08 546 107 00

Domaine Wines är en nordisk vinimportör, som säljer sina varor till Systembolaget, stora grossister och restauranger. Bland uppmärksammade produkter på senare tid märks det prisbelönade vita vinet Leth Grüner Veltliner och Sveriges första koldioxidneutrala viner Santa Inés Reserva och Santa Inés Organic. www.domaine.se

Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 65 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 3 000 anställda och en årsomsättning på ca 5,9 miljarder SEK. Dotterbolag: TGOJ Trafik AB, NTR AB och Green Cargo A/S (Danmark). Green Cargo äger 67 procent i Hallsbergs Terminal AB, 49 procent av DB Schenker Rail Scandinavia och 45 procent av norska CargoNet. www.greencargo.com