Green Cargo ökar samarbetet med ICA

ICA utökar samarbetet med Green Cargo med lagerhantering på Hallsbergs Terminal, vilket ger 8 till 10 nya arbetstillfällen i Hallsberg. ICA kommer att köra färdigplockade lastbärare till Hallsbergsterminalen där omlastning kommer skötas av terminalen för vidare distribution till 52 av ICAs butiker i regionen.

Green Cargo är sedan tidigare en stor logistikpartner till ICA - stora volymer går med tåg i intermodala upplägg till ICAs lagerenheter och Green Cargo Road har flera stora transportuppdrag.

Green Cargos kundansvarige Mats Brodd poängterar att Green Cargo vann upphandlingen för att Hallsbergs terminal ligger strategiskt rätt placerad för uppdraget, och är en modern anläggning som uppfyller ICAs högt ställda krav på tillgänglighet, säkerhet och miljö.

- Att det dessutom finns järnvägsspår i anslutning till terminalen är ytterligare ett mervärde, säger Mats Brodd.

För Hallsbergsterminalen innebär affären en utveckling av tjänstesortimentet. Terminalen har länge övervägt ett samarbete med livsmedelsbranschen och nu finns en bra utgångspunkt att bygga vidare på det segmentet.

- Hallsbergsterminalen bygger ett kylrum på omkring 2 000 kvm för att säkra kylkedjan i uppdraget. Det är höga kvalitetskrav som ställs för livsmedelsdistribution, säger Ulf Gustafsson, VD Hallsbergsterminalen.

Omlastningen kommer ske dygnet runt, sju dagar i veckan.

Kontaktpersoner:
Mats Brodd, kundansvarig Green Cargo, tel 010-455 43 40