Green Cargo organiserar om verksamheten

En ny organisation ska göra Green Cargo effektivare och bättre anpassat för kundernas önskemål.
- Det ska bli enklare att vara kund och medarbetare hos Green Cargo. Vi fokuserar moderbolaget på transporter och TGOJ blir en del av Green Cargo. Vår tredjepartslogistik har gått mycket bra och får nu större frihet som fristående dotterbolag, säger Mikael Stöhr, Green Cargos VD sedan april.​

Green Cargo har strategier och genomarbetade planer på hur företaget ska kunna utvecklas och samtidigt bli mer lönsamt. Men genomförandeförmågan måste bli bättre, förklarar Mikael Stöhr och för det krävs en enkel organisation med tydlig ansvarsfördelning.

- Järnvägstransporter är vår bas och biltransporter blir även i framtiden viktiga för att kunna erbjuda hela transportlösningar. Men vi säljer nu våra egna lastbilar och ökar det samarbete vi har med externa åkerier, säger Mikael Stöhr.

Försäljningen av lastbilsåkeriet minskar investeringsbehoven och frigör en del kapital till nödvändiga investeringar i lok, vagnar och IT-lösningar för det framtida transportföretaget. Det gäller även för nuvarande TGOJ som är ett mycket välskött godstågsföretag men med en gammal lokflotta.

- TGOJ är omtyckt bland medarbetare och kunder men TGOJ behöver kapital. Och Green Cargo kommer att ha stor nytta av deras kunnande när de blir en del av moderbolaget. Vi slipper dubbelarbete och kan effektivisera administration och marknadssidan för hela koncernen.

Den nya organisationen träder i kraft i oktober och TGOJ går in i Green Cargos verksamhet i december 2010.