Green Cargo tecknar avtal med Agility

Green Cargo har tecknat ett års intermodalt avtal med Agility AB. Avtalet innebär transport av 700 lastade trailers från Umeå till Älvsborgshamnen i Göteborg och cirka 150 lastade trailers från Göteborg till Umeå. Det är i huvudsak volymer som går på export och import.

Agility sökte en transportör för de volymer som tidigare gått med en konkurrent till Green Cargo. Agility gav Green Cargo en månads testperiod för att se hur transporterna skulle utvecklas och mycket arbete har lagts på att tillgodose de transportkrav Agility haft.

Green Cargo och Agility AB diskuterar en möjlighet att flytta ytterligare flöden till Green Cargo och även att köra intermodalt i internationell trafik.

- Agility hade en strävan att kunna välja ett transportsätt som var miljövänligt för transporterna mellan Göteborg och Umeå och då blev Green Cargo ett naturligt val. Samtidigt som miljön var en viktig punkt för Agility var även kostnadseffektiviseringen en stor faktor som gjorde att Green Cargo blev valet för dessa transporter, berättar Hamed Manesh, kundansvarig.

Med intermodal trafik menas transportupplägg där flera transportslag samverkar, exempelvis lastbil och tåg. Tågens effektivitet och miljöprestanda samt lastbilens flexibilitet är bakgrunden till den intermodala trafikens tillväxt. I Sverige var ökningen av den intermodala trafiken mellan 2001 och 2008 nästan 50 procent.

Kontaktperson:
Hamed Manesh, Green Cargo Field Sales Accounts, tel.nr 010-455 55 26