Infrastrukturministern delade ut klimatintyg till 26 företag

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd gästade seminariet Hållbar logistik och berättade där om regeringens arbete för tillförlitlighet och kapacitet i infrastrukturen.
– Till hösten presenteras regeringens infrastrukturproposition för tillförlitliga transportlösningar och ett robust järnvägssystem. En pålitlig infrastruktur är en förutsättning för hållbara logistiklösningar, sa Catharina Elmsäter-Svärd när hon gästade seminariet Hållbar logistik i Stockholm 11 juni.

Green Cargo har sedan 2003 delat ut intyg till företag som vill ha ett kvitto på att de valt transportlösningar med låg miljöpåverkan. Vid seminariet delade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ut Green Cargo Klimatintyg till 26 företag som valt att få sina transporters klimatpåverkan granskad. Det är företag inom så skilda områden som dagligvaruhandeln, kemi- och energibranschen, fordonsindustrin, rederier, stålbranschen samt skogs- och pappersindustrin.

– Det här är företag som valt järnvägstransporter för att de vill ha trygga transporter av stora volymer och som ofta satt mål för att minska sina koldioxidutsläpp. Företagen vill ta ansvar och infrastrukturministern tydliggjorde att regeringen är medveten om behoven i järnvägens infrastruktur, sa Green Cargos VD Mikael Stöhr.

Kriteriet för att få Green Cargo Klimatintyg är att företagets transporter med Green Cargo medför ett utsläpp med maximalt 10 gram koldioxid per nettotonkilometer. Det är högt ställda krav och innebär transporter där de långa sträckorna sker med eltåg men där även lastbilsforsling kan ingå för att komma ända fram med godset.

På seminariet Hållbar logistik 11 juni talade även förre statsministern Göran Persson och gav sin syn på järnvägens avreglering, som gjordes under hans regeringstid och bland annat medfört ökade tågtransporter.

Caroline Karlsson, pressekreterare hos Catharina Elmsäter-Svärd, tel 072 – 744 23 30

Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 60 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 2 800 anställda och en årsomsättning på ca 6,4 miljarder SEK.