Konjunkturnedgång pressar volym och resultat

Tredje kvartalet i korthet:

• Koncernens nettoomsättning i perioden uppgick till 1 079 MSEK (1 325) och rörelseresultatet blev -3 MSEK (57)
  • 95 procent av godstågen kom fram till kunderna inom utlovad timme och Green Cargos tågpunktlighet är den högsta bland godstågsoperatörer i Sverige
  • Green Cargo har avropat optioner på ytterligare lokmodernisering och den pågående moderniseringen av Green Cargos lokpark summerar nu till 2 200 MSEK
  • Green Cargo tecknade i september ett 3-årigt avtal med Stora Enso Logistics, värt nästan 500 MSEK. Andra stora avtal har under tredje kvartalet tecknats med bland andra Volvo Logistics och Boliden.
  • Sammanlagt tecknade koncernen nya avtal värda ca 1 110 MSEK under det tredje kvartalet. För perioden januari – september har nya transportavtal tecknats till ett värde av ca 2 600 MSEK

Koncernens nettoomsättning under årets tre första kvartal uppgick till 3 503 MSEK (4 118) och koncernens ackumulerade rörelseresultat uppgick till 14 MSEK (51). Resultatet efter skatt uppgick till 617 MSEK (33) för perioden januari - september.

– Krisen i vår omvärld möter vi tydligt hos våra kunder. Ett försvagat orderläge i stålbranschen följs nu av nedgångar även i andra branscher och vi ser hur både våra transportvolymer och våra intäkter sjunker, säger Green Cargos VD Mikael Stöhr.

Green Cargo möter volymnedgången med en anpassning av produktionsresurserna, ett arbete som inleddes under sommaren. Dessutom pågår ett intensivt säljarbete för att fylla lediga resurser i godstågen med nya volymer. Hela försäljningsprocessen har kunnat snabbas upp, då nyförsäljning kan ske med ledig kapacitet.

– Vi klarar våra kostnader och våra försäljningsmål och vet att vi levererar ett tryggt och konkurrenskraftigt alternativ på marknaden. Men den allmänna nedgången tynger vårt resultat och vi arbetar hårt nu för att kontrollera vår egen utveckling även i konjunkturnedgången, säger Mikael Stöhr.

Kvartalsrapporten finns att ladda hem på www.greencargo.com

Mikael Stöhr, VD, tel 070 – 662 55 53

Mariann Östansjö, ekonomidirektör, tel 070 – 637 70 08

Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 60 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds även lastbilstransporter samt intermodala lösningar. Hela Green Cargos transportarbete är godkänt som Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 2 400 anställda och en årsomsättning på ca 6,4 miljarder SEK (2011).Läs mer på www.greencargo.com