Kubal utökar tågtransporterna

Kubal har under många år använt tåg för transporterna av aluminiumgöt till flera orter i Sverige. Nu utökar Kubal tågtransporterna och har tecknat avtal med Green Cargos dotterbolag NTR, för en transport från Kubals fabrik i Sundsvall till Österrike och med vidare leveranser till andra europeiska länder.

Det är ytterligare 6 000 ton aluminiumgöt som årligen kommer att rulla med tåg från Kubals fabrik i Skönsmon utanför Sundsvall, till Österrike via Trelleborg. Det är en intermodal transport med tåg genom Sverige och lastbil på kontinenten.

– Det känns tryggt att utöka samarbetet med NTR. Sedan tidigare sköter de våra tågtransporter från Sundsvall till kunder i Finspång och Vetlanda samt till Göteborg där göten lastas om till båt för transport till England. Både punktlighet och miljöprestanda är viktiga när vi väljer transportlösning, säger Eddy Magnusson, marknadschef på Kubal.

Ordern har ett årsvärde på 3,6 miljoner kronor och aluminiumtransporterna kommer att gå med ca 100 vagnar i Green Cargos godståg. Dotterbolaget NTR kommer att integreras i Green Cargos division Marknad och NTRs försäljningsorganisation och erbjudanden förstärker då Green Cargos erbjudande på marknaden.

Vi är glada över det fortsatta förtroendet från Kubal och ska göra allt för att leva upp till deras förväntningar på säkra transporter. Tåglösningen till Trelleborg och fortsättningen med lastbil är den lösning som vid testkörningar visat sig bäst uppfylla kundens krav, säger Torbjörn Svensson, ansvarig säljare på NTR.

Under 2011 transporterades 37 000 ton aluminiumgöt med 700 vagnar i NTR:s avtal med Kubal.

Torbjörn Svensson, säljchef NTR, tel 070 – 855 42 25
Eddy Magnusson, marknadschef på Kubal – Kubikenborg Aluminium AB, tel 073 – 988 80 03

Kubal är den enda primärproducenten av aluminium i Sverige. Kubal har en produktionskapacitet på 140 000 ton per år. Kubal sysselsätter 450 personer och levererar högvärdiga produkter i form av press- och valsämnen för användning i bland annat fordonsindustrin. Leveranser sker till kunder i både Sverige och olika länder i Europa. Kubal är en del av UC RUSAL, världens största aluminiumproducent med 74 000 anställda och verksamhet i 19 länder. Läs mer på www.rusal.com

Järnvägsspeditören NTR är ett helägt dotterbolag till Green Cargo. Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 60 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 2 800 anställda och en årsomsättning på ca 6,4 miljarder SEK (2011). Green Cargo äger 67 procent i Hallsbergs Terminal AB och 49 procent av DB Schenker Rail Scandinavia.