Mariann Östansjö utsedd till CFO för Green Cargo

Mariann Östansjö börjar redan 3 maj som CFO för Green Cargo-koncernen. Hon har en bred näringslivserfarenhet från företag som verkar på en öppen marknad.
- Det känns mycket bra att vi redan kan presentera vår nye CFO, säger Green Cargos nytillträdde VD Mikael Stöhr som därmed fått en viktig pusselbit på plats i koncernledningen.

Mariann Östansjö har tidigare haft ledande befattningar som CFO, chefscontroller och affärsutvecklare på bland annat Skanska, Ragn-Sells, Svenska Petroleum Exploration och Preem Petroleum.

- Jag ser mycket fram emot att börja arbeta i en koncern med ett marknadserbjudande som ligger så rätt i tiden som järnvägstransporter. Green Cargo har klarat lågkonjunkturens svåraste utmaning och nu ska vi upp på säker mark. Lönsamheten ska bli bättre, det är uppgiften för oss, säger Mariann Östansjö.

Sedan Mikael Stöhr tillträdde som VD har nya intermodala pendlar startats både till Tyskland och mellan Falköping och Göteborg. Industrins och handelns intresse för järnvägslösningar är stort, poängterar Mikael Stöhr men en förbättrad lönsamhet är en förutsättning för att kunna gå vidare.

- Mariann Östansjö har haft ett lönsamhetsfokus i allt hon gjort i sitt yrkesverksamma liv och hon passar så väl in i den roll hon får på Green Cargo. Jag är glad att hon börjar hos oss redan 3 maj och hennes kompetens kommer att hjälpa oss nå den lönsamhet vi vill nå för att kunna bli ett framtidsföretag, säger Mikael Stöhr, VD för Green Cargo.

Mariann Östansjö, född 1955, är bosatt i Sollentuna. Hon kommer närmast från konsultverksamhet, mellan 2001 och 2008 arbetade hon inom Skanska-koncernen.

Mats Hollander, informationsdirektör Green Cargo, tel 070 – 762 46 14