Mikael Stöhr på plats som VD för Green Cargo

Idag tar Mikael Stöhr över som VD för Green Cargo-koncernen. Med en bakgrund från industrin och med internationella erfarenheter från Exportrådet ska han nu leda en koncern vars kärnverksamhet järnvägstransporter möter stor efterfrågan från det transportköpande näringslivet.
- Green Cargo har sedan lågkonjunkturen inleddes arbetat framgångsrikt med att kapa kostnader. Nu ska vi börja växa igen och vi ska göra det med förbättrad lönsamhet. Det känns mycket inspirerande att få ta över ansvaret för Green Cargo samma dag som vi faktiskt startar ny trafik mellan Sverige och industricentra i Tyskland, säger Mikael Stöhr.

Mikael Stöhr kommer att ägna mycket tid inledningsvis till att möta medarbetare i olika verksamheter runt om i landet, träffa kunder och andra intressenter.

- Jag kommer in i en verksamhet som klarat påfrestningar från både konjunkturen och naturen. Vardagen fungerar bra för Green Cargo nu och det ger mig möjlighet att lära känna företaget och våra kunder bättre.

Mikael Stöhr poängterar att han inte kommer in i verksamheten med en rad färdiga svar men är inställd på att Green Cargo ska bli mycket bättre på att förstå vad kunderna vill ha av Green Cargo.

- Det ska vara lätt och lönsamt att vara kund hos Green Cargo. Lyckas vi med det kommer också Green Cargo att bli mer lönsamt, säger Mikael Stöhr.

• Mikael Stöhr, född 1970, har varit VD för AxIndustries sedan 2005 under en period då företaget ökade omsättningen från 380 miljoner SEK till 1,6 miljarder SEK samtidigt som resultatet mer än 20-faldigades. Han satt även i ledningen för Axel Johnson International AB under en period från år 2003.
  • Innan dess var Mikael Stöhr chef för Exportrådet i Ryssland under en expansiv period. Han har även erfarenheter från perioder som McKinsey-konsult och som jurist på advokatbyrån Mannheimer Swartling.

Pressbild Mikael Stöhr finns »här.

Mats Hollander, informationsdirektör Green Cargo, tel 070 – 762 46 14