Moderniserade ellok till Green Cargo

De två första moderniserade elloken lämnades idag över till Green Cargo vid en ceremoni hos Bombardier Transportation i Västerås. Totalt 42 ellok kommer att rulla ut på spåren, en del av Green Cargos modernisering av lokflottan. Det är den största investeringen någonsin för det svenska godstågsbolaget, värd ca 1,1 miljarder kronor.

Det är de beprövade men äldre Rc-loken som monteras ned till grunden och totalrenoveras. De nya loken har byggts för användning i Sverige och Norge. Modern GPS-teknik läser av lokets hastighet och styr motorerna för maximal dragkraft utan att slira, även när rälsen är hal av exempelvis höstlöv. De kan även köras hopkopplade med andra av Green Cargos loktyper, för ökad dragkraft.

- Det här är en framtidsinvestering för att kunna vara en trygg partner. Våra kunder vill ha pålitliga lok med stor dragkraft i alla väder, det får de nu. Loken har den modernaste tekniken och är samtidigt fullt kompatibla med våra övriga lok, säger Green Cargos VD Mikael Stöhr.

Hyttmiljön har tagits fram i ett engagerat samarbete med en grupp lokförare. Lokförarmiljön är modern, lättarbetad, tyst och vibrationsfri. Belysning och stolar är nya och utprovade av lokförare. På skärmar i hytten får förarna utförlig information om lokets tillstånd och mycket som tidigare gjordes inne i maskinrummet gör förarna nu via skärmarna.

- Det är inte bara ett modernt lok, det har också tagits fram på ett modernt sätt i dialog med lokförarna som har bidragit med sina synpunkter för en bra arbetsmiljö, säger Green Cargos produktionsdirektör Bertil Nilsson.

De moderniserade loken, som får benämningen Rd, sätts inledningsvis i arbete i den containertågstrafik som körs dagligen mellan Göteborgs Hamn och Nässjö. Utbildningen av lokförare inleds redan nästa vecka.

Kontakt:
Mats Hollander, kommunikationsdirektör Green Cargo, tel 070 – 762 46 14