Northland-malmen i Green Cargos tåg

Det blir Green Cargo som får uppdraget att från årsskiftet dra malmtågen för Northlands Resources gruva i Pajala. Det 5-åriga avtalet är värt ca 800 miljoner kronor och blir ett av Green Cargos största transportavtal.

Vid årsskiftet 2012-2013 inleds malmtransporterna från Kaunisvaara-gruvan som gruvbolaget Northland Resources öppnar i Pajala. Transporterna av gruvans malm ska gå ut på världsmarknaden via hamnen i Narvik i Norge. Green Cargo har fått uppdraget att köra malmtågen och sköta växlingen vid omlastningsterminalen i Pitkäjärvi i Sverige och i Narvik.

Det är viktigt för oss att nu ha fått logistikkedjan på plats och med Green Cargo som tågoperatör får vi en erfaren aktör med resurser, geografisk stark närvaro och erfarenhet av malmtransporter, säger Karl-Axel Waplan, VD och koncernchef för Northland Resources.

Green Cargo har inlett förberedelserna för trafikstart i januari 2013. Lokresurser är säkrade och rekrytering och utbildning av personal är redan inledd.

Det här är stort för oss och vi är mycket glada att vår produktionslösning har fått förtroendet. Vi börjar köra varje dag redan i januari och dimensionerar vårt åtagande för tågvikter på nästan 5 000 ton, säger Green Cargos VD Mikael Stöhr.

När gruvproduktionen är i full drift kommer Green Cargo att köra tre tåg varje dygn mellan Pitkäjärvi och hamnen i Narvik. Ett tåg med 40 vagnar kommer då att dras av tre ellok.

Vi rekryterar nu lokförare och växlingspersonal för både den svenska och norska delen av verksamheten. Vi sätter in de malmtågsanpassade ellok vi har för den långa transporten och moderniserade diesellok för växlingen i Pitkäjärvi och Narvik, säger Mikael Stöhr.

Malmtågstrafiken för Northland Resources kommer med full kapacitet att sysselsätta närmare ett 50-tal Green Cargo-medarbetare.

Niclas Dahlström, informationschef, Northland Resources, tel 070 – 382 99 77

Företagsfakta: http://www.northland.eu                        www.greencargo.com

Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 60 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 2 800 anställda och en årsomsättning på ca 6,4 miljarder SEK (2011).