Outokumpu väljer Green Cargo för att säkra transporterna om det blir en svår vinter

Det finländska stålföretaget Outokumpu sluter avtal med Green Cargo för att trygga sina transportflöden i vinter om det blir så pass kallt att Östersjön fryser igen. Det rör sig i så fall om två godsvagnar om dagen som ska transporteras från Haparanda i norr till Landskrona i söder.

Under de senaste åren har istäcket i norra Östersjön varit tjockt och starkt, med följdeffekten att flera båtar varje år sitter fast och kan inte komma fram. Outokumpu vill nu säkra upp transportflödet, som normalt går med båtar, med järnvägstransporter genom Sverige.

– Det känns riktigt bra att Outokumpu väljer att lägga över delar av sina transporter till järnväg i vinter om de får problem med båttransporterna. Vi är övertygade om att det här blir en riktigt bra lösning för Outokumpu och vi får möjligheten att visa vad vi går för som alternativ till båttransporter, säger Jan Elgström, ansvarig säljare hos Green Cargo.

Avtalet löper under perioden februari - april 2012.

Jan Elgström, säljare Green Cargo  Telefon 010 – 455 55 28

Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 70 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 2 800 anställda och en årsomsättning på ca 6,2 miljarder SEK (2010). Dotterbolag: Green Cargo Logistics AB, NTR AB och Green Cargo A/S (Danmark). Green Cargo äger 67 procent i Hallsbergs Terminal AB och 49 procent av DB Schenker Rail Scandinavia.