Resultatlyft i en osäker konjunktur

Tredje kvartalet i korthet:

• Koncernens nettoomsättning i perioden uppgick till 1 576 MSEK (1 504) och rörelseresultatet blev 72 MSEK (49).
  • 94 procent av godstågen kom fram till kunderna inom utlovad timme, vilket är 2 procentenheter högre än rullande 12-månadersvärdet.
  • Green Cargo Logistics tecknade ett Letter of Intent med Apotek Hjärtat, rörande logistik för Apotek Hjärtats 270 apotek i Sverige. Med nya avtal under kvartalet för Nespresso och Whirlpool, når Green Cargo Logistics en 95-procentig fyllnad i våra 260 000 kvm lageryta.
  • Sammanlagt tecknade koncernen nya avtal och skrev avsiktsförklaringar värda ca 750 MSEK, däribland ett 7-årigt avtal med Dannemora Mineral.

Koncernens omsättning under årets tre första kvartal uppgick till 4 863 MSEK (4 551) och koncernens ackumulerade rörelseresultat uppgick till 102 MSEK (-39). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 45 MSEK (- 29) för perioden januari - september. Både trafiksäkerheten och punktligheten har en starkt positiv och långsiktig trend.

– Med ett starkt fokus på säkerhet och kvalitet oavsett konjunktur, har vi kommit tillbaka starkt efter två besvärliga vintrar. Våra medarbetares säkerhets- och kvalitetstänkande är tillsammans med våra resurser verkliga styrkor när vi möter presumtiva kunder, säger Green Cargos VD Mikael Stöhr.

Kvartalets största avtal tecknades med Dannemora Mineral om malmtransporter från gruvan i Dannemora till hamnen i Hargshamn. Avtalet är 7-årigt med en option på ytterligare 5 år.

– Vi fick uppdraget i konkurrens med andra operatörer och affären är viktig för oss. Den visar att våra resurser och en trygg produktionslösning är det som säkrar kundens kärnaffär. Det lägger grunden för ett långsiktigt samarbete med oss som logistikpartner och ger oss möjligheter att investera för framtiden.

Mikael Stöhr framhåller att resultatlyft och nya affärer inte minskar allvaret i den ekonomiska oron i omvärlden.

– Sedan sommaren har godsvolymerna minskat med 10 procent och vi följer utvecklingen mycket noga och i nära och öppen kontakt med kunder i olika branscher, för att snabbt kunna anpassa oss till ändrade förutsättningar, säger Mikael Stöhr.

Kvartalsrapporten finns att ladda hem på http://www.greencargo.com/

Mikael Stöhr, VD, tel 070 – 662 55 53
Mats Hollander, kommunikationsdirektör, tel 070 – 762 46 14

Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 70 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 3 000 anställda och en årsomsättning på ca 6,2 miljarder SEK. Dotterbolag:Green Cargo Logistics och NTR. Green Cargo äger 67 procent i Hallsbergs Terminal AB och 49 procent av DB Schenker Rail Scandinavia.