Trafikverket ger fel bild av godstågens punktlighet

Trafikverket har i medier gått ut med uppgifter om godsjärnvägens punktlighet som inte stämmer med verkligheten för den del av näringslivets transporter som sker med tåg.
- De har presenterat punktligheten mellan bangårdarna men det som är intressant för näringslivet är punktligheten till kundens fabrik eller hamnspåret. I december kom mer än fyra av fem godståg i tid till kunderna och det är vi inte nöjda med, men Trafikverkets statistik ger en felaktig bild, säger Mats Hollander, kommunikationsdirektör på Green Cargo.

Den hårda vintern och Trafikverkets problem med snöröjningen på framför allt Malmö godsbangård i december, har skapat problem för inte minst exportindustrin då trafiken till och från kontinenten ströps kraftigt under några dagar före och efter jul.

- Vi var tidigt ute och begärde extra insatser i Malmö men där misslyckades Trafikverket med att hålla bangården öppen. Vi och industrin ser mycket allvarligt på det men vi bör ändå hålla oss till fakta. Förutsättningarna för godstågen måste bli bättre så att vi klarar kvaliteten även när det blir snöoväder, men godstågens punktlighet är generellt sett bättre än den bild som nu presenterats av Trafikverket, säger Mats Hollander.

Green Cargo har med ett uthålligt kvalitetsarbete sedan fyra år tillbaka nått en punktlighet till kund runt 95 procent inom utlovad timme. Då godståg ofta prioriteras ned i trafikplanering och av den operativa trafikledningen är det exceptionellt höga punktlighetssiffror för godstrafik, både i ett historiskt perspektiv och vid en internationell jämförelse.

- Vår profil som trygg transportör har fått sig en allvarlig törn av problem med snöröjningen i december, men vi ska tillbaka till den höga punktlighet vi levererat tidigare. Och det oavsett om solen skiner eller snön faller, säger Mats Hollander.

Mats Hollander, informationsdirektör Green Cargo, tel 070 – 762 46 14

Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 2 700 anställda och en årsomsättning på ca 5,9 miljarder SEK (2009). Dotterbolag: Green Cargo Logistics, NTR AB och Green Cargo A/S (Danmark). Green Cargo äger 67 procent i Hallsbergs Terminal AB och 49 procent av DB Schenker Rail Scandinavia.