Vinterproblemen tynger ner kvartalsresultatet

När volymökningar och effektiviseringsvinster hade resulterat i lönsamhet, kom en vinter där Trafikverkets misslyckande med att hålla bangårdar öppna slog mycket hårt mot Green Cargos resultat. Godsjärnvägens kunder har i många fall drabbats på ett orimligt sätt och det är nu ett gemensamt ansvar för oss och Trafikverket att stärka tilltron till järnvägen som ett önskat transportsätt både ur miljö- och kvalitetssynpunkt.

Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till - 100 MSEK (- 186) under första kvartalet. Nettoomsättningen i perioden uppgick till 1 478 MSEK (1 426 MSEK).

- Snöfyllda banor och stängda rangerbangårdar har resulterat i ökade kostnader för personal och underhåll samt minskade intäkter då normal godstågstrafik i praktiken omöjliggjordes under flera veckor i februari och mars. Resultatförsämringen blev betydande med fortsatta effekter även in på andra kvartalet. Vi tar upp både ekonomiska anspråk och säkrandet av bättre resurser och metodik för snöröjning med Trafikverket, förklarar VD Mikael Stöhr.

Många kunder har visat förståelse för svårigheterna att klara en rimlig godstågstrafik under de förutsättningar det första kvartalet innebar.

- Men de önskar självfallet besked om vad som görs från Trafikverket för att denna vinter inte ska upprepas och vi och kunderna har lovats besked om detta senast 16 juni.

Med mycket fokus och resurser på att klara de akuta vinterproblemen i trafiken, har tempot i pågående effektiviseringsprogram påverkats, men målen för kostnadsminskningar i år och fram till och med 2012 ligger fast, förklarar Mikael Stöhr.

- Som nytillträdd VD är det med försiktighet jag uttalar mig om en period då jag inte var på plats. Men det som stärker min framtidstro är att vi möter ett stort intresse för godstågslösningar från marknaden och den samsyn jag möter i företaget kring att vi ska bli ett mer kundorienterat företag med förbättrad lönsamhet, säger Mikael Stöhr.

Första kvartalet i korthet:

• Efter vinterproblemen märks från mars en tydlig återhämtning i godstågstrafiken och samtliga kundsegment visar ökade volymer jämfört med föregående år.
  • Green Cargo bildar alliansen Xrail med 6 andra godstågsoperatörer i Europa, för utveckling av den gränsöverskridande godstågstrafiken.
  • Bombardier levererar de första av 16 energisnåla lok med stor dragkraft för SSABs ståltåg. Beställda ej levererade investeringar i främst lokmodernisering och vagnar uppgår till 895 MSEK.
  • I mars tecknas de första kundavtalen som skapar en kommersiell grund för att Green Cargo ska kunna gå vidare och starta intermodala pendeltåg i egen regi mellan Sverige och Tyskland.
  • Green Cargos tredjepartslogistik ökar intäkterna med drygt 19 procent jämfört med föregående år. Förra årets utbyggda terminalkapacitet med 25 procent utnyttjas redan.
  • Green Cargos lastbilsverksamhet ökar intäkterna med 8 procent jämfört med samma period föregående år.

Kvartalsrapporten finns att ladda hem »här

Mikael Stöhr, CEO, tel 070 – 828 82 68
Mariann Östansjö, CFO, tel 070 – 637 70 08