Greenfood och Dagab fördjupar samarbetet inom fresh-cut

Report this content

Efterfrågan på produkter som förenklar vardagen ökar. Så för att hjälpa konsumenter att äta ännu mer grönt utökar Greenfood och Dagab sitt samarbete. Från och med 16 januari 2025 blir Greenfood huvudleverantör och förser Dagab med större volymer av fresh-cut, vilket innebär förädlade frukter och grönsaker som baby leaves i olika blandningar.

Greenfood är en av norra Europas största aktörer inom hållbar och hälsosam mat. Koncernen har vuxit kraftigt de senaste åren och upplever en fortsatt ökad efterfrågan när allt fler väljer en mer växtbaserad livsstil med frukt och grönsaker som bas.

År 2023 tecknade Greenfood och Dagab ett leverantörsavtal. Efter ett och ett halvt år av hög leveranssäkerhet och ett väl fungerande samarbete utökar nu parterna avtalet.

– Nu tar vi nästa steg och utökar vårt befintliga samarbete med mer färdigskurna råvaror. Grönsaksavdelningen är en viktig profilfråga för dagligvaruaktörer som vill främja hälsosamma och hållbara matvanor, och där har vi både ett starkt erbjudande, innovativa produkter och stor kunskap, säger Björn Johansson, vd på affärsområdet Greenfood Food Solutions.

Avtalet innebär att Greenfood från och med den 16 januari 2025 börjar utöka leveransen av varor. Produkterna går till Willys, Hemköp och övriga butikskedjor inom Axfood.

–  Vårt mål är att varje dag erbjuda Sveriges mest moderna kunderbjudande. Genom vårt samarbete med Greenfood kan vi förse fler konsumenter med hälsosamma genvägar i form av förädlade grönsaker som underlättar i köket, säger Daniel Månsson, kategoriområdeschef för frukt och grönt på Dagab.

Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.