Allt är inte guld som glimmar i skogen

Svenska staten har förlorat närmare en halv miljard kronor i skatteintäkter de senaste fem åren. Detta på grund av att till exempel polska myndigheter gör det möjligt för polska bemanningsföretag verksamma inom skogsbranschen i Sverige att undvika att betala sociala avgifter. Det avslöjar fackförbundet GS i en rapport som presenteras idag. GS har tillsammans med EU-parlamentarikern Olle Ludvigsson (s) anmält Polen till EU-kommissionen.

- Skogsbolagen måste ta sitt fulla ansvar när de anlitar entreprenörer till skogsvården. Bolagen borde kunna räkna baklänges att de priser som vissa entreprenörer erbjuder sina tjänster för så kan de aldrig ge sina arbetare avtalsmässiga villkor. Det vore självklart ännu bättre om bolagen direktanställer personal istället för att ta in entreprenörer, säger GS ordförande Per Olof Sjöö.

- Eftersom ingen vet hur många utländska personer som arbetar i Sverige, var de kommer ifrån eller hur länge de har varit här så är det svårt för myndigheterna att kontrollera att företagen betalar de skatter och avgifter som de ska. Det behövs ett nationellt register där utländska företag och dess anställda ska vara registrerade. Skatteverket måste också börja agera snabbare. Idag kan det ta upp till ett år innan ett tips om skattebrott utreds. Då är det för sent! säger Per-Olof Sjöö.

Kontakt: Johanna Arkåsen, Informatör GS johanna.arkasen@gsfacket.se 010-470 83 99